marca 28, 2019

Means of transport: flashcards, I have...who has, zagadki, lessons ideas. 5 klasa

Means of transport: flashcards, I have...who has, zagadki, lessons ideas. 5 klasa

marca 28, 2019

Means of transport: flashcards, I have...who has, zagadki, lessons ideas. 5 klasa



Mam dziś dla Was sporo nowości, które tworzyłam specjalnie dla moich uczniów z 5 klasy: flashcards, karty z zagadkami, I have... who has oraz kilka pomysłów do wykorzystania na lekcjach. Jeśli jesteście zainteresowani to zachęcam Was do czytania, pobierania, drukowania i laminowania :)

Flashcards

12 kart obrazkowych ze zdjęciami i podpisami, które można odciąć wzdłuż linii.

I have...who has

To już chyba standard jeśli chodzi o moje materiały :) Ta gra znana jest z pewnością nauczycielom dzieci młodszych, ale z powodzeniem można użyć jej również w starszych grupach, gdy zamienimy obrazki na opisy:)

Zagadki

Zrobiłam też karty z zagadkami. Zagadka to tak naprawdę dwie karty: jedna z napisem i druga z opisem. Jak ich użyć?
- rozdajemy uczniom tylko karty z napisami, a karty z opisami rozkładamy po sali. Uczniowie muszą odnaleźć opis swojego środka transportu.
- na odwrót: rozdajemy opisy, a nazwy rozkładamy
- memory (będzie trudno)
- wyścigi: uczniów dzielimy na drużyny, na drugim końcu sali rozkładamy napisy, a uczniowi z każdej drużyny jeden opis. Na umówione hasło uczniowie czytają opis i biegną szukać odpowiedniego środka transportu.

Lessons ideas

Rysowanie
Zawsze, gdy wprowadzam nowe słownictwo to robię to w formie mapy. Ja tu widzę same plusy: szybciej się zapamiętuje poprzez sam fakt rysowania, a dla tych, którzy mają pamięć wzrokową to dodatkowa pomoc. Co więcej, dużo się przy tym rysowaniu śmiejemy, bo ja zazwyczaj najpierw rysuję, a uczniowie zgadują co "autor miał na myśli". Powiem Wam, że idzie mi coraz lepiej, ale mój motorbike wywołał salwę śmiechu (i w sumie się nie dziwię).
A tutaj wersja jednej z uczennic (jak widać dla niej motorbike też stanowił wyzwanie hihi):
Kostki DIYdice
Przy okazji wprowadzania środków transportu ćwiczyliśmy też budowanie zdań z użyciem czasownika "to be" w przeszłości. To był dobry pretekst, żeby uczulić uczniów na to kiedy używamy "on" a kiedy "in", gdy chcemy powiedzieć w jakim środku transportu jesteśmy lub byliśmy. Do tych ćwiczeń użyliśmy niezawodnych kostek DIYdice oraz kart z napisami środków transportu z zestawu zagadek. Uczeń rzucał kostką z zaimkami osobowymi (żółte naklejki) oraz kostką z oznaczeniami rodzaju zdania (czerwone naklejki), a następnie losował jeden środek transportu i układał zdanie, np. Were you on a bus yesterday?
O kostkach DIYdice napisałam obszerny post - zachęcam do lektury tutaj.
A Wy jakie macie pomysły, gdy wprowadzacie lub utrwalacie materiał  dotyczący środków transportu? Podzielcie się w komentarzu - każdemu przyda się taka baza pomysłów do wykorzystania na lekcjach. Poza tym, to ogromna przyjemność dla mnie, gdy czytam, że to co tworzę przydaje się Wam w pracy.
Zapraszam Was też do polubienia profilu na fb oraz na Instagramie.

marca 24, 2019

Uwaga: Atak robali w zig-zag books!

Uwaga: Atak robali w zig-zag books!

marca 24, 2019

Uwaga: Atak robali w zig-zag books!



Przyszła wiosna, a wraz z jej przyjściem pojawiły się już pierwsze owady. W związku z tym wielu z nas - nauczycieli wprowadza tematykę wiosny i robali na zajęciach. W zeszłorocznym wpisie "Bugzzzz are already here!" znajdziecie piękne flashcards ze zdjęciami, Insektowy Padlet oraz pomysł na piosenkę o trzmielu. W dzisiejszym wpisie znajdziecie dwie składane książeczki zig-zag books z robaczkami do pokolorowania. Jeśli jesteście zainteresowani, to zapraszam do lektury :)
Książeczki zig-zag books sa bardzo łatwe w wykonaniu: nie trzeba wycinać i sklejać, a wystarczy w odpowiedni sposób złożyć. Już kiedyś robiłam takie książeczki z okazji Dnia Matki - zachęcam Was do przeczytania tego wpisu, ponieważ zamieściłam tam krótki tutorial z wyjaśnieniem jak to zrobić (klik).

Książeczki będą dobrym podsumowaniem tej tematyki w grupach przedszkolnych (nauczyciel czyta dzieciom instrukcję) lub w klasach 1-3 (dzieci mogą pracować w swoim tempie). Uczniowie lubią zabrać sobie coś do domu, więc z pewnością ucieszą się z takiego "prezentu", który potem w domu przeczytają wspólnie z rodzicami.

Dwie wersji książeczki o owadach możecie pobrać klikając na grafikę poniżej:
https://drive.google.com/file/d/1IFctcjCO13kqvOgVWIvQZ_gpL-lpgMJG/view?usp=sharing

Bardzo dziękuję za Wasze komentarze - to dla mnie jedyna "zachęta" do dalszego pisania i dzielenia się z Wami tym, co stworzę.

marca 13, 2019

Biegany quiz na Dzień Świętego Patryka

Biegany quiz na Dzień Świętego Patryka

marca 13, 2019

Biegany quiz na Dzień Świętego Patryka



Szukałam i nie mogłam znaleźć, więc zrobiłam - quiz z pytaniami dotyczącymi St. Patrick's Day ukrytymi w qr kodach. Zależało mi właśnie na takiej formie quizu, ponieważ chciałam takimi pytaniami ozdobić poczekalnię w mojej szkole, żeby uczniowie mieli zajęcie czekając na swoje lekcje. Moje dzieci uwielbiają takie aktywności i jestem pewna, że zajmą się szukaniem kolejnych kodów.
Quiz składa się z dużego kółka z instrukcją oraz 12 mniejszych kółek z koniczynami i qr kodami, w których zakodowane są pytania. Początkowo chciałam, żeby były to śliczne duże koniczyny, ale kto by to wycinał ;) Na dużym kółku umieściłam również kod z filmem przedstawiającym krótką historię św. Patryka. I od tego należy zacząć. Uczniowie oglądają video, a następnie szukają kółek z kodami i sprawdzają czy potrafią odpowiedzieć na zakodowane w nich pytania. Na większość pytań znajdą odpowiedź w filmie, a reszta pytań jest tak łatwa, że z pewnością już znają odpowiedzi :)
Quiz ten można z powodzeniem wykorzystać również podczas zajęć lub ogólnoszkolnych obchodów i pozwolić uczniom trochę pobiegać.
Całość możecie pobrać klikając w grafikę poniżej:
https://drive.google.com/file/d/1bwlzaWksc0vqDewvKtmZIz6wgaKsNdEG/view?usp=sharing


Przyda Wam się? Jeśli tak to koniecznie zostawcie komentarz w podziękowaniu :)
Zajrzyjcie również do innych moich "patrykowych" wpisów tu i tu.

A może szukacie czegoś extra na obchody tego święta w młodszych klasach? QR kodowy Hunt jest idealnym rozwiązaniem. Zapraszam do sklepu Teacher's Mat(e).



marca 10, 2019

Moje 5 sposobów na DIY dice

Moje 5 sposobów na DIY dice

marca 10, 2019

Moje 5 sposobów na DIY dice



Oto one. DIYdice. Niewinnie wyglądające kosteczki, które wzbudziły ostatnio niemałe poruszenie w nauczycielskich kręgach. Jest ich 13 i chowają się małym bawełnianym woreczku. Możecie ponaklejać na nie gotowe i dobrze przemyślane naklejki lub narysować bądź napisać co tylko jest Wam aktualnie potrzebne. W dzisiejszym wpisie  chciałabym podzielić się z Wami moimi ostatnimi pomysłami na użycie tych kostek. Nie są one chyba jakieś super odkrywcze, ale myślę, że może choć trochę Was zaskoczą :)

Pierwszy

W zestawie jest 12 kostek powiedzmy, że odrobinę większych niż typowe kostki z oczkami (20mm) oraz jedna całkiem sporych rozmiarów kostka. I do tego zadania potrzebna jest nam właśnie ta duża kostka wraz z naklejkami: Translate, Explain, Spell, Make a sentence, Act i Draw oraz gra Kaboom! Ja wykorzystałam Kaboom! ze słownictwem z kategorii "Miejsca w mieście", bo akurat z 5 klasą to przerabiamy (do pobrania tutaj).
Jasne, że moglibyśmy po prostu zagrać w Kaboom!, ale ja to zawsze lubię sprawę skomplikować ;) Siadamy w kółku (u mnie w szkole rozkładamy się na dywanie), a następnie po kolei każdy rzuca kostką i losuje jeden pasek. Jeśli to Kaboom! to oddaje wszystkie dotąd zgromadzone paski. Natomiast jeśli to jest słówko, to w zależności od tego co jest na kostce, uczeń musi je przetłumaczyć, wytłumaczyć innymi słowami, przeliterować, zbudować zdanie z tym słówkiem, pokazać lub narysować. U nas zabawa była przednia, a dodatkowo powtórzyliśmy literowanie (już trochę zapomniane), poćwiczyliśmy budowanie zdań i definicji, a także powygłupialiśmy się trochę przy rysowaniu i odgrywaniu (bo jak tu pokazać sklep papierniczy???).

Drugi

To samo Kaboom! można użyć w kolejnym zadaniu. W tym wypadku potrzebne nam są już inne kostki: ta z osobami (żółte naklejki) oraz ta  z czerwonymi naklejkami (krzyżyk, pytajnik i "tick"). Tym razem po wylosowaniu paska należy rzucić obiema kostkami i zbudować odpowiednie zdanie z dana osobą i wylosowanym słówkiem. My wtedy przerabialiśmy "to be" w Simple Past, więc uczniowie musieli dodatkowo użyć tego czasownika w zdaniu.

Trzeci

Do tego zadania potrzebujecie tych samych kostek co w poprzednim zadaniu oraz obrazków przedstawiających czynności. Ja użyłam takich, które przedstawiają mnie samą w różnych sytuacjach, a zrobiłam je w aplikacji Bitmoji (możecie je pobrać tutaj). Tutaj ćwiczyliśmy z 4 klasą użycie czasownika "can". Obrazki układamy w stos lub wkładamy do niedużego pudełka. Uczniowie losują jeden obrazek i rzucają obiema kostkami, a następnie tworzą poprawne zdanie. Najwięcej frajdy mieli, gdy wylosowali "she", bo wtedy mówili: "Teacher Ula can't play the guitar":) 

Czwarty

To zadanie idealne na rozgrzewkę językową. Znowu potrzebujemy gry Kaboom! oraz różowej kostki z różnymi literkami. Tym razem uczeń losuje pasek z gry w taki sposób, żeby pozostali uczniowie nie widzieli co jest na nim napisane i rzuca kostką. W tym wypadku na paskach zapisane były słówka z "Miejscami w mieście", a więc uczeń musiał powiedzieć jakie rzeczy znajdują się w tym miejscu, ale tylko te, które zaczynają się na daną literę, a reszta uczniów miała za zadanie zgadnąć o jakie miejsce chodzi. Czyli np. jeśli na kostce miał literkę "p" a wylosował sklep papierniczy to musiał powiedzieć: pen, pencil, paper.



Piąty

Ten sposób właśnie wymyśliłam, a więc nie zdążyłam go jeszcze wdrożyć :) Chodzi o wymowę czasowników regularnych w czasie przeszłym. To coś, co właśnie zaczęłam z moją 5 klasą i łapię się za głowę :) Napiszę na jednej kostce po dwa razy: "d", "t" i "ıd" i przygotuję karteczki z czasownikami regularnymi. Uczniowie w swoich zeszytach narysują trzy kolumny ("d", "t" i "ıd"), a następnie  będą turlać kostkę i szukać czasownika, który właśnie tak się wymawia, gdy jest w przeszłej formie. Po wskazaniu przykładowego czasownika wszyscy zapiszą go w odpowiedniej kolumnie w swoich notatkach.


Oprócz tego kostki DIY dice można wykorzystać na wiele innych sposobów: do powtórki czasów, do storytellingu, do utrwalenia określania czasu czy do szlifowania pięknych wypowiedzi :) Tak dużo możliwości w tak małej pomocy - z pewnością nie będą zbytnio obciążać ciężkich już toreb nauczycieli, którzy z ich pomocą mogą wyczarować naprawdę wartościowe aktywności.

Macie już swoje kostki? Jeśli nie, a czujecie się przekonani do zakupu, to mam dla Was kupon rabatowy "handzlik2019", dzięki któremu dostaniecie 10% zniżki nie tylko na te kostki, ale także na naklejki do nich oraz StoryBits w sklepie Teacher's Corner :)

Jeśli ten wpis jest dla Was w jakiś sposób przydatny, to proszę, zostawcie komentarz - to dla mnie duuuuża motywacja do pisania i dzielenia się z Wami materiałami i pomysłami.




Copyright © mini english blog , Blogger