Egzamin ósmoklasisty. Funkcje językowe.



Tyle się mówi i pisze o egzaminie ósmoklasisty ostatnio, że i ja, choć dotąd spokojna, zaczęłam się stresować. W mojej szkole mam grupkę uczniów z siódmej klasy i w sumie to jestem o nich spokojna. Na tym etapie jeszcze sporo pracy przed nimi, ale znam ich potencjał i umiejętności - dadzą sobie radę. Jednak mój stres sprawił, że postanowiłam stworzyć serię materiałów pomocnych w przygotowaniach do egzaminu już teraz - chyba żeby uspokoić samą siebie ;)

Na pierwszy ogień poszły funkcje językowe. Bazując na liście funkcji językowych z Repetytorium ósmoklasisty Macmillana (bo tylko takie na razie posiadam) stworzyłam  45 kart do speakingu.


Na każdej karcie znajdują się dwie części: u góry opis sytuacji w języku polskim, a pod kreską dzielącą kartę na pół - przykładowe reakcje w języku angielskim, których można użyć w danej sytuacji. W pliku znajdziecie również pusty szablon do wypełnienia nowymi zadaniami - na przykład tymi, które Wasi uczniowie już znają lub takimi, które dopiero poznają w przyszłości.

A teraz najważniejsze - jak pracować z kartami:

1. Drukujemy, laminujemy i wycinamy. Na rozgrzewkę uczniowie losują po jednej. Czytają na forum klasy opis sytuacji i korzystając z pomocnych zwrotów, budują swoja wypowiedź.

2. Drukujemy na grubszym papierze, wycinamy i zginamy na pół wzdłuż linii, w ten sposób:


Tak przygotowane karty wrzucamy do jakiegoś pudełka, koszyczka, woreczka - co tam macie. Na każdej lekcji, na przykład na początku jako warm-up, uczniowie losują po jednej karcie, nie rozkładając karty, czytają opis sytuacji na głos i udzielają odpowiedzi.

3. Można też zrobić odwrotnie: uczniowie czytają opis sytuacji po cichu i odpowiadają używając odpowiedniej reakcji, a reszta klasy musi zgadnąć o jaką sytuację mogło chodzić.

4. Zagięte karty wymieszane w pudełku można też losować i korzystać z nich w parach. Jeden uczeń czyta opis sytuacji, a zadaniem drugiego jest udzielenie odpowiedzi. W ten sposób kolega z pary zawsze może sprawdzić poprawność wypowiedzi lub podpowiedzieć korzystając z propozycji reakcji umieszczonych pod linią.

5. Kart można użyć do różnych gier: planszowych, rozgrywek typu Milionerzy czy Jeopardy lub po prostu jako nietypowa pomoc do odpytywania uczniów na ocenę ;)

6. Jak zwykle zachęcam Was również, do tego, aby to Wasi uczniowie stworzyli takie karty. Za każdym razem, gdy pojawi się nowa sytuacja z propozycjami reakcji, zapiszcie i dorzućcie do pudełka :)


Na pewno będę tworzyć dodatkowe karty, więc z czasem pojawi się drugi wpis w tej tematyce. Jeśli macie jeszcze jakieś pomysły na wykorzystanie tych kart, to dajcie znać.

Ten post nie jest sponsorowany ;)


Komentarze

  1. Przyda się na pewno, dziekujer

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaraz po powrocie do domu zajmę się drukowaniem:-). Super pomysł na nudne reagowanie językowe:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł świetny i na pewno skorzytam z kart :-) Mam tylko jedna mała uwagę - co ja bym w nich zmieniła.
    Dawno temu na maturze pojawiały się sytuacje, w ktorych trzeba było zareagować np. złoż babci życzenia urodzinowe itp. Ktoś wtedy, bardzo słusznie moim zdaniem, zauwazył, że przecież zazwyczaj z własną babcią nie rozmawiamy w jezyku obcym ( sytuacja przestaje byc zblizona do autentycznej) i wtedy odeszło się tego typu przykładów w kierunku " złóż życzenia babci kolegi z (innego kraju) ". Troszkę wiec niefortunne może być wprowadzenie "brata" do kart reagowaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cenna uwaga! O tym nie pomyślałam. Będę pamiętać na przyszłość.

      Usuń
  4. Super karty! Fajnie, że podano przykładowe reakcje, bo też można zagrać tymi kartami w memory ;) Kto nie potrafi odpowiednio zareagować, wpisuje do zeszyt sytuację i stosowne reakcje a następnym raz powinien je już pamiętać :) Dziękuję bardzo:):):) Renata

    OdpowiedzUsuń
  5. Super karty ! Dziękuję i pozdrawiam:) kamila


    OdpowiedzUsuń
  6. Super pomysł, niebawem go wykorzystam i czekam na kolejne propozycje powtórek do egzaminu, temat dla mnie na czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziekuję, przyda się i to bardzo.


    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dziękuję! Ekstra pomysł :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Końcoworoczne powtórki bez kserowania, drukowania i wycinania.

Dzień Nauczyciela na blogu. Coś dla 5 klasy