maja 27, 2018

Present Simple - speaking and vocabulary. Free time and daily routines - materiały do pobrania dla 4 klasy.

Present Simple - speaking and vocabulary. Free time and daily routines - materiały do pobrania dla 4 klasy.

maja 27, 2018

Present Simple - speaking and vocabulary. Free time and daily routines - materiały do pobrania dla 4 klasy.


Koniec roku za pasem, ale ja jeszcze nie wyrobiłam się z materiałem w 4 klasie i zostało mi parę rzeczy, które bardzo chciałabym utrwalić jeszcze w tym roku szkolnym. A mianowicie mówię o czasie Present Simple, które zawsze sprawia spore trudności dzieciom, chociaż we wcześniejszych klasach przewijał się w różnych konfiguracjach. Dlatego dziś dzielę się z Wami pierwszą partią materiałów, dzięki którym utrwalicie słownictwo z działu "Free time and daily routines" (zebrane z podręczników Brainy i English Class) oraz przećwiczycie zadawanie pytań w czasie Present Simple używając tego słownictwa.

ZADANIE 1
Aby utrwalić słownictwo, przygotowałam ćwiczenie, w którym zadaniem uczniów jest dopasowanie brakujących słów w danym wyrażeniu, czyli np. "have" do "... breakfast". Idealnie nadaje się do użycia jako jedna ze stacji. O prowadzeniu zajęć metodą stacji możecie poczytać więcej tutaj, natomiast ja mogę tylko powiedzieć, że stosuję ją bardzo często, ponieważ świetnie aktywizuje moich uczniów.
Możemy tego zadania użyć na dwa sposoby:
1. Laminujemy całe strony i odcinamy ich fragmenty wzdłuż kropek. Następnie wycinamy te małe kwadraciki po prawej stronie. Możemy wtedy podkleić je rzepami, a drugą część rzepa nakleić na puste miejsca prostokątnych kafelków z lewej strony. Można tez nie naklejać rzepów, a małe kwadraty po prostu kłaść na miejsce, gdzie powinny być.
2. Laminujemy całe strony i odcinamy ich fragmenty wzdłuż kropek. Używamy tylko prostokątnych kafelków, a uczniowie wpisują suchościeralnymi pisakami brakujące słowa. Jeśli pracujemy metoda stacji, gdy dana grupka skończy, ja sprawdzam, a następnie uczniowie ścierają i zostawiają gotowe materiały dla następnej grupki.
https://drive.google.com/file/d/1RCLY4S_djqaRY8Tqj5MkeAXhsCMMNaMr/view?usp=sharing

ZADANIE 2

Stworzone po to, aby moi uczniowie więcej mówili, a do tego zautomatyzowali zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi w czasie Present Simple. Podobne ćwiczenie, tylko dotyczące czasownika "can" widziałam kiedyś na blogu How are you? Natalia Kołodziej. Bardzo spodobało się ono moim uczniom, więc postanowiłam stworzyć podobne w tej tematyce.


Piramidkę na zdjęciu zrobiłam sama w pół minuty (zdjęcie przedstawia jedna piramidkę pokazaną z obu stron). Z  jednej strony zapisałam 3 czynności, a z drugiej tylko jedną z nich. Do wykonania zadania potrzebne są dwie osoby, które siadają tak, aby uczeń, który zadaje pytania widział tylko tą stronę piramidki, która ma zapisane 3 czynności. Następnie ten sam uczeń zadaje pytania: Do you do exercise? Do you play volleyball? Do you tidy your room? Drugi odpowiada: "No, I don't", gdy to pytanie nie dotyczy czynności, którą ma zapisaną po swojej stronie piramidki, lub "Yes, I do", gdy pytanie jest właśnie o tą czynność. Generalnie chodzi o to, aby zgadnąć, co osoba naprzeciwko ma napisane po swojej stronie piramidki. Dlatego też, pytania można zadawać w innej kolejności niż są zapisane.
Jak widzicie, można takie piramidki zrobić samemu, lub jeszcze lepiej: zaangażować do tego uczniów. Dzięki temu utrwalą dodatkowo pisownię wyrażeń i jeszcze lepiej je zapamiętają, a późniejsza satysfakcja podczas wykonywania zadania na mówienie wynagrodzi im ten trud ;)

A żeby Wam osłodzić ostatnie dni pracy, zrobiłam gotowe zestawy piramidek. Wystarczy wydrukować (może na grubszym papierze, ale niekoniecznie), wyciąć i pozaginać :) Ale, żeby Waszym uczniom utrudnić sprawę, piramidki nie są kompletne. Osoba, która zadaje pytania musi również uzupełnić brakujące słowa w wyrażeniu. Czyli  np.  zamiast "play volleyball" zapisałam samo ".. volleyball", a uczeń zadający pytania ma za zadanie nie tylko poprawnie gramatycznie zadać pytanie, ale również pamiętać, że "volleyball" łączy się z "play".


Całe zadanie możecie pobrać klikając w obrazek poniżej:
https://drive.google.com/file/d/1m_hbBly-74ydZBKG7AO1kf9Dfll23At2/view?usp=sharing

Przyda Wam się? Jeśli tak, to dajcie znać. Jest mi ogromnie miło czytać Wasze komentarze.

maja 20, 2018

Mother's Day zig-zag books.

Mother's Day zig-zag books.

maja 20, 2018

Mother's Day zig-zag books.


W dzisiejszym wpisie przeczytacie o wynalazku nazwanym "zig-zag book". Jest to mini książeczka, którą można bardzo szybko złożyć z kartki papieru, a więc nie wymaga wycinania czy sklejania. Oczywiście nie jest to mój wynalazek i trudno jest mi na 100% powiedzieć skąd to znam, ale początkowo chyba widziałam je w materiałach do kopiowania do kursu "Cookie and friends" wydawnictwa Oxford, a później widziałam coś podobnego na blogu Pencil and Bookmark.


Żeby było Wam łatwo nauczyć się jak złożyć książeczkę "zig-zag book" przygotowałam dla Was mały instruktaż.



How to make a zig-zag book? on Biteable.


Poniżej przedstawiam Wam 3 wersje gotowej książeczki. Sami możecie wybrać, która jest odpowiednia dla Waszych grup.



Dodatkowo, na wypadek gdybyście chcieli zrobić książeczki całkowicie po swojemu, to w pliku znajdziecie również puste szablony. W zeszłym roku robiłam taką książeczkę z uczniami 3 klas (zmodyfikowałam nieco szablon od Pencil and Bookmark) i akurat Dzień Mamy zbiegł nam się z przerabianiem materiału o "everyday routines" i wprowadzeniem czasu Present Simple. W związku z tym uczniowie dostali puste szablony do książeczek, na których mieli opisać i narysować jak wygląda typowy dzień ich mam. Wyszło cudownie, a dzieci zabrały książeczki dla swoich mam jako prezent :)





Wszystko możecie pobrać klikając tutaj:

https://drive.google.com/file/d/1vMkcDSSEIyrAYY224BDMMmdIM3jQ06l2/view?usp=sharing
Jeśli podoba Wam się taki pomysł na celebrowanie tego wspaniałego święta, to dajcie znać. Będzie mi również bardzo miło jeśli polubicie Mini English blog na Facebooku lub zostawicie komentarz.


maja 13, 2018

UNO - sposób na powtórkę dla 4 klasy i nie tylko.

UNO - sposób na powtórkę dla 4 klasy i nie tylko.

maja 13, 2018

UNO - sposób na powtórkę dla 4 klasy i nie tylko.


Zbliża się koniec roku szkolnego i zbliża się również czas powtórek. Dziś dzielę się z Wami jednym z nich. Z pewnością znacie świetną grę karcianą UNO - moje własne dzieci uwielbiają w nią grać, więc pomyślałam, że warto by było "przemycić" w niej trochę angielskiego (skrzywienie matki-anglistki). W trakcie gry to ja zadawałam im pytania lub zadania do wykonania, ale w warunkach szkolnych byłoby to trochę kłopotliwe i bardzo angażujące nauczyciela. Dlatego myśląc o moich czwartoklasistach przygotowałam zadania powtórkowe z całego roku.
 
Jak grać w UNO?
 
W dużym skrócie: każdy z graczy dostaje po 7 kart i generalnie chodzi o to, aby wyłożyć na środek kartę, która ma taki sam numer, kolor lub symbol, co ta karta, którą wyłożył poprzedni gracz. Gdy ktoś pozbędzie się wszystkich kart, uzyskuje punkty za wszystkie karty, które pozostały innym graczom. Całą grę wygrywa ten, który jako pierwszy uzyska 500 punktów.
 
Poniżej wklejam Wam zdjęcia instrukcji do gry - tam są szczegóły dotyczące zasad oraz znaczenia poszczególnych kart specjalnych. Moja wersja gry to jakaś specjalna edycja o tytule "Get Wild UNO" i od tej podstawowej różni się jedynie tym, że zawiera dodatkowe 3 karty: 1 kartę "Zamiana kart" (ten, kto ja posiada może wymienić się wszystkimi swoimi kartami z innym graczem za wszystkie jego karty) i 3 dzikie karty "Zadanie specjalne" (sami decydujecie jaka będzie tutaj zasada, a świetne pomysły znajdziecie na trzecim zdjęciu poniżej).



 

 
 
 
 

Jak wprowadzić język angielski do gry?
 
 Przygotowałam zestaw 106 zadań powtórkowych dla klasy 4.
Znajdziecie tutaj: 
  • rozsypanki do ułożenia zdań z czasownikami "to be", "have got" i "can",
  • pytania wykorzystujące powyższe czasowniki oraz konstrukcję "there is/are" (na które uczeń musi odpowiedzieć)
  • zadania na ćwiczenie reakcji językowych
  • pytania na powtórkę słownictwa (family, house, food, appearance, favourites, possessions, sports, everyday routines, nationalities)
 
 
Zadania drukujecie, laminujecie i rozcinacie. Za każdym razem, gdy uczeń wykłada kartę na środek, musi też wylosować kartę z zadaniem i wykonać zadanie lub odpowiedzieć na pytanie. Innym sposobem może też być wydrukowanie zadań, rozcięcie ich i naklejenie jednego zadania na każdą z kart UNO. Jednak minus tego rozwiązania to jednorazowe wykorzystanie gry i dużo więcej pracy na przygotowanie gry. Trzecia opcją jest całkowite pójście na łatwiznę: drukujecie i laminujecie. Całe strony kładziecie na środku i uczeń zamiast losować kartę rozwiązuje kolejne zadanie z karty i skreśla wykonane zadanie suchościeralnym pisakiem.
 
 
Zestaw zadań możecie pobrać tutaj:
https://drive.google.com/file/d/1NMKR64FHrQa_6rxnL4NOD_x9ckh13ZNP/view?usp=sharing
W ten sposób możecie wykorzystać grę UNO do powtórki na każdym poziomie zaawansowania i wcale nie musicie przygotowywać sami zadań dla uczniów. Można podzielić ich na małe grupki, pozwolić korzystać z podręczników lub innych gier, dać małe karteczki i ewentualnie wskazówki co do typu zadań lub, aby uniknąć powtórek - co do materiału, który dana grupa ma wykorzystać do stworzenia zadań. I niech działają! Takie wspólne przygotowanie gry przyniesie jeszcze więcej korzyści dla uczniów i większą satysfakcję podczas rozgrywek :) W najbliższej przyszłości pomęczę tym moich siódmoklasistów ;)
 
Jeśli ten wpis wydał Ci się przydatny i pomocny, to będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się tym w komentarzu, ponieważ każdy komentarz daje mi ogromną satysfakcją z pracy oraz motywację do dalszego pisania :)
 


maja 03, 2018

Speed making friends game - speaking task. 4 klasa.

Speed making friends game - speaking task. 4 klasa.

maja 03, 2018

Speed making friends game - speaking task. 4 klasa.


Inspiracja do wykorzystania czegoś na lekcji angielskiego przychodzi czasami w najmniej spodziewanym momencie. Tym razem była to zwykła rozmowa z dawno niewidzianą koleżanką, która opowiedziała mi o swoich doświadczeniach ze "speed dating". Z pewnością jest Wam znana ta idea spotkań, podczas których ludzie szukający partnera wymieniają się między sobą co kilka minut, żeby poznać się na mini-randkach. Zmiana partnera do rozmowy sygnalizowana jest przez organizatora spotkania, a na koniec spotkania uczestnicy oddają listę osób, z którymi chcieliby kontynuować znajomość. Jeśli okaże się, że dani uczestnicy wpisali siebie nawzajem na listę, mogą wymienić się kontaktami i umówić na "prawdziwą" randkę

Oczami wyobraźni już zobaczyłam moich uczniów rozmawiających ze sobą po angielsku i usłyszałam ten przyjemny dla uszu nauczyciela języka gwar rozmów...

Pierwsza myśl: tworzenie pytań. Druga myśl: powtórka materiału z całego roku. Trzecia myśl: 4 klasa. Już to kiedyś pisałam: czwartoklasiści zachowują się jak dzieci, ale chcą być traktowani jak młodzież. "Randkowanie" nie wchodzi w grę, bo wiecie, że dla nich: "dziewczyny są głupie" a "chłopcy to samo zło" ;) Więc pomyślałam, że najlepszym sposobem będzie zmobilizowanie ich do zawierania przyjaźni.
Co będzie nam potrzebne? 

1. Odpowiedni układ stolików - w linii, tak, aby uczniowie mogli usiąść przy nich z dwóch stron, naprzeciwko siebie. W ten sposób, po daniu sygnału uczniowie siedzący z jednej strony będą mogli łatwo przesiąść się o jedno miejsce w umówioną wcześniej stronę.
2. Stoper i dzwonek - może to być dzwonek hotelowy czy trąbka do roweru. Wtedy nauczyciel musi pilnować czasu, by dać sygnał zawsze po upływie tego samego okresu czasu (może to być 3 minuty, ale tutaj musicie dopasować czas do grupy). Dobrą propozycją jest też wyświetlenie stopera na tablicy, a jeszcze lepszą jest użycie stopera do ćwiczeń interwałowych :) Można wtedy ustawić długość rozmowy, a także długość przerwy przeznaczonej na zmianę miejsc. Z pewnością pomoże to w sprawnym przeprowadzeniu ćwiczenia.
3. Kwestionariusz do uzupełniania - przygotowałam kwestionariusz pytań z sugestiami do tego, jakie pytania uczniowie powinni zadać swojemu partnerowi do rozmowy. Uznałam, że przećwiczą pytania o imię, wiek, narodowość, hobby, ulubione jedzenie, sport, zadadzą pytania z czasownikami "have got" i "can" oraz użyją słownictwa opisującego wygląd (ostatni wiersz), czyli wszystko co do tej pory przewijało się na zajęciach, a znajdziecie we wszystkich podręcznikach do 4 klasy :)


Celowo zapisałam tylko sugestie, a nie całe pytania, ponieważ chcę, aby to uczniowie stworzyli pytania, które mogą sobie zapisać pod hasłami w pierwszej kolumnie tabeli. Wyjątek stanowi hasło "Appearance", gdzie nie trzeba zadawać pytania - w tym wierszu należy zanotować kilka słów opisujących wygląd partnera rozmowy. Trzy kolejne kolumny to pola do wpisania odpowiedzi 3 uczniów. Oczywiście to, ile każdy z uczniów będzie miał kwestionariuszy jest zależne od tego, ile uczniów będzie brało udział w grze.

Dla tych, którzy chcieliby przećwiczyć inne pytania stworzyłam tez pustą tabelkę. Będziecie mogli tam wpisać Wasze hasła. A wszystko możecie pobrać tutaj: DOWNLOAD.

Będzie mi bardzo miło, gdy zostawicie kilka słów w komentarzu, a tymczasem zapraszam Was do polubienia fanpage Mini English blog i zapraszam do odwiedzin na Instagramie.

Copyright © mini english blog , Blogger