Koniec roku za pasem, ale ja jeszcze nie wyrobiłam się z materiałem w 4 klasie i zostało mi parę rzeczy, które bardzo chciałabym utrwalić jeszcze w tym roku szkolnym. A mianowicie mówię o czasie Present Simple, które zawsze sprawia spore trudności dzieciom, chociaż we wcześniejszych klasach przewijał się w różnych konfiguracjach. Dlatego dziś dzielę się z Wami pierwszą partią materiałów, dzięki którym utrwalicie słownictwo z działu "Free time and daily routines" (zebrane z podręczników Brainy i English Class) oraz przećwiczycie zadawanie pytań w czasie Present Simple używając tego słownictwa.
ZADANIE 1
Aby utrwalić słownictwo, przygotowałam ćwiczenie, w którym zadaniem uczniów jest dopasowanie brakujących słów w danym wyrażeniu, czyli np. "have" do "... breakfast". Idealnie nadaje się do użycia jako jedna ze stacji. O prowadzeniu zajęć metodą stacji możecie poczytać więcej tutaj, natomiast ja mogę tylko powiedzieć, że stosuję ją bardzo często, ponieważ świetnie aktywizuje moich uczniów.
Możemy tego zadania użyć na dwa sposoby:
1. Laminujemy całe strony i odcinamy ich fragmenty wzdłuż kropek. Następnie wycinamy te małe kwadraciki po prawej stronie. Możemy wtedy podkleić je rzepami, a drugą część rzepa nakleić na puste miejsca prostokątnych kafelków z lewej strony. Można tez nie naklejać rzepów, a małe kwadraty po prostu kłaść na miejsce, gdzie powinny być.
ZADANIE 2
Stworzone po to, aby moi uczniowie więcej mówili, a do tego zautomatyzowali zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi w czasie Present Simple. Podobne ćwiczenie, tylko dotyczące czasownika "can" widziałam kiedyś na blogu How are you? Natalia Kołodziej. Bardzo spodobało się ono moim uczniom, więc postanowiłam stworzyć podobne w tej tematyce.
Piramidkę na zdjęciu zrobiłam sama w pół minuty (zdjęcie przedstawia jedna piramidkę pokazaną z obu stron). Z jednej strony zapisałam 3 czynności, a z drugiej tylko jedną z nich. Do wykonania zadania potrzebne są dwie osoby, które siadają tak, aby uczeń, który zadaje pytania widział tylko tą stronę piramidki, która ma zapisane 3 czynności. Następnie ten sam uczeń zadaje pytania: Do you do exercise? Do you play volleyball? Do you tidy your room? Drugi odpowiada: "No, I don't", gdy to pytanie nie dotyczy czynności, którą ma zapisaną po swojej stronie piramidki, lub "Yes, I do", gdy pytanie jest właśnie o tą czynność. Generalnie chodzi o to, aby zgadnąć, co osoba naprzeciwko ma napisane po swojej stronie piramidki. Dlatego też, pytania można zadawać w innej kolejności niż są zapisane.
Jak widzicie, można takie piramidki zrobić samemu, lub jeszcze lepiej: zaangażować do tego uczniów. Dzięki temu utrwalą dodatkowo pisownię wyrażeń i jeszcze lepiej je zapamiętają, a późniejsza satysfakcja podczas wykonywania zadania na mówienie wynagrodzi im ten trud ;)
A żeby Wam osłodzić ostatnie dni pracy, zrobiłam gotowe zestawy piramidek. Wystarczy wydrukować (może na grubszym papierze, ale niekoniecznie), wyciąć i pozaginać :) Ale, żeby Waszym uczniom utrudnić sprawę, piramidki nie są kompletne. Osoba, która zadaje pytania musi również uzupełnić brakujące słowa w wyrażeniu. Czyli np. zamiast "play volleyball" zapisałam samo ".. volleyball", a uczeń zadający pytania ma za zadanie nie tylko poprawnie gramatycznie zadać pytanie, ale również pamiętać, że "volleyball" łączy się z "play".
Całe zadanie możecie pobrać klikając w obrazek poniżej:
Bardzo się przyda :) i to już jutro. Moje czwartaki są bardzo "oporne" na present simple :) Dziękuję :)
OdpowiedzUsuńBo to nie jest łatwy temat :) To chyba czas, który jeszcze dłuuuuugo po 4 klasie sprawia trudności.
UsuńO tak. Bardzo. Dziękuję:-)
OdpowiedzUsuńA ja dziekuję za komentarz :)
UsuńDziękuję za twórcze dzielenie się pomysłami.
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję za udostępnienie materiałów :)
OdpowiedzUsuńSuper!!! Dziękuję
OdpowiedzUsuńCOOL
OdpowiedzUsuńREWEEELAAAACJA!!! jutro testuję :D
OdpowiedzUsuńThanks a lot for sharing! Bardzo fajny pomysł na ćwiczenie Present Simple, szczególnie, że materiały można wykorzystywać wielokrotnie - love it!
OdpowiedzUsuńWłaśnie szukałam czegoś z present simple, dziękuję
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję:) Materiały na pewno się przydadzą.
OdpowiedzUsuń