maja 27, 2018

Present Simple - speaking and vocabulary. Free time and daily routines - materiały do pobrania dla 4 klasy.


Koniec roku za pasem, ale ja jeszcze nie wyrobiłam się z materiałem w 4 klasie i zostało mi parę rzeczy, które bardzo chciałabym utrwalić jeszcze w tym roku szkolnym. A mianowicie mówię o czasie Present Simple, które zawsze sprawia spore trudności dzieciom, chociaż we wcześniejszych klasach przewijał się w różnych konfiguracjach. Dlatego dziś dzielę się z Wami pierwszą partią materiałów, dzięki którym utrwalicie słownictwo z działu "Free time and daily routines" (zebrane z podręczników Brainy i English Class) oraz przećwiczycie zadawanie pytań w czasie Present Simple używając tego słownictwa.

ZADANIE 1
Aby utrwalić słownictwo, przygotowałam ćwiczenie, w którym zadaniem uczniów jest dopasowanie brakujących słów w danym wyrażeniu, czyli np. "have" do "... breakfast". Idealnie nadaje się do użycia jako jedna ze stacji. O prowadzeniu zajęć metodą stacji możecie poczytać więcej tutaj, natomiast ja mogę tylko powiedzieć, że stosuję ją bardzo często, ponieważ świetnie aktywizuje moich uczniów.
Możemy tego zadania użyć na dwa sposoby:
1. Laminujemy całe strony i odcinamy ich fragmenty wzdłuż kropek. Następnie wycinamy te małe kwadraciki po prawej stronie. Możemy wtedy podkleić je rzepami, a drugą część rzepa nakleić na puste miejsca prostokątnych kafelków z lewej strony. Można tez nie naklejać rzepów, a małe kwadraty po prostu kłaść na miejsce, gdzie powinny być.
2. Laminujemy całe strony i odcinamy ich fragmenty wzdłuż kropek. Używamy tylko prostokątnych kafelków, a uczniowie wpisują suchościeralnymi pisakami brakujące słowa. Jeśli pracujemy metoda stacji, gdy dana grupka skończy, ja sprawdzam, a następnie uczniowie ścierają i zostawiają gotowe materiały dla następnej grupki.
https://drive.google.com/file/d/1RCLY4S_djqaRY8Tqj5MkeAXhsCMMNaMr/view?usp=sharing

ZADANIE 2

Stworzone po to, aby moi uczniowie więcej mówili, a do tego zautomatyzowali zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi w czasie Present Simple. Podobne ćwiczenie, tylko dotyczące czasownika "can" widziałam kiedyś na blogu How are you? Natalia Kołodziej. Bardzo spodobało się ono moim uczniom, więc postanowiłam stworzyć podobne w tej tematyce.


Piramidkę na zdjęciu zrobiłam sama w pół minuty (zdjęcie przedstawia jedna piramidkę pokazaną z obu stron). Z  jednej strony zapisałam 3 czynności, a z drugiej tylko jedną z nich. Do wykonania zadania potrzebne są dwie osoby, które siadają tak, aby uczeń, który zadaje pytania widział tylko tą stronę piramidki, która ma zapisane 3 czynności. Następnie ten sam uczeń zadaje pytania: Do you do exercise? Do you play volleyball? Do you tidy your room? Drugi odpowiada: "No, I don't", gdy to pytanie nie dotyczy czynności, którą ma zapisaną po swojej stronie piramidki, lub "Yes, I do", gdy pytanie jest właśnie o tą czynność. Generalnie chodzi o to, aby zgadnąć, co osoba naprzeciwko ma napisane po swojej stronie piramidki. Dlatego też, pytania można zadawać w innej kolejności niż są zapisane.
Jak widzicie, można takie piramidki zrobić samemu, lub jeszcze lepiej: zaangażować do tego uczniów. Dzięki temu utrwalą dodatkowo pisownię wyrażeń i jeszcze lepiej je zapamiętają, a późniejsza satysfakcja podczas wykonywania zadania na mówienie wynagrodzi im ten trud ;)

A żeby Wam osłodzić ostatnie dni pracy, zrobiłam gotowe zestawy piramidek. Wystarczy wydrukować (może na grubszym papierze, ale niekoniecznie), wyciąć i pozaginać :) Ale, żeby Waszym uczniom utrudnić sprawę, piramidki nie są kompletne. Osoba, która zadaje pytania musi również uzupełnić brakujące słowa w wyrażeniu. Czyli  np.  zamiast "play volleyball" zapisałam samo ".. volleyball", a uczeń zadający pytania ma za zadanie nie tylko poprawnie gramatycznie zadać pytanie, ale również pamiętać, że "volleyball" łączy się z "play".


Całe zadanie możecie pobrać klikając w obrazek poniżej:
https://drive.google.com/file/d/1m_hbBly-74ydZBKG7AO1kf9Dfll23At2/view?usp=sharing

Przyda Wam się? Jeśli tak, to dajcie znać. Jest mi ogromnie miło czytać Wasze komentarze.

12 komentarzy:

  1. Bardzo się przyda :) i to już jutro. Moje czwartaki są bardzo "oporne" na present simple :) Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to nie jest łatwy temat :) To chyba czas, który jeszcze dłuuuuugo po 4 klasie sprawia trudności.

      Usuń
  2. O tak. Bardzo. Dziękuję:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za twórcze dzielenie się pomysłami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dziękuję za udostępnienie materiałów :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super!!! Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  6. REWEEELAAAACJA!!! jutro testuję :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Thanks a lot for sharing! Bardzo fajny pomysł na ćwiczenie Present Simple, szczególnie, że materiały można wykorzystywać wielokrotnie - love it!

    OdpowiedzUsuń
  8. Właśnie szukałam czegoś z present simple, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dziękuję:) Materiały na pewno się przydadzą.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © mini english blog , Blogger