kwietnia 22, 2018

Gra karciana - reagowanie językowe. 4 klasa.



Dziś mam dla Was nowiutką grę karcianą, w którą można grać na różne sposoby - takie 3 w 1, lub jak ktoś woli nawet i 5 w 1. Stworzyłam ją z myślą o moich czwartoklasistach, głównie do powtórek i utrwalania reakcji językowych, czyli materiału, który ulatnia im się szybciej niż cokolwiek innego. Ten post nie jest sponsorowany przez żadne wydawnictwo, ale bazowałam na podręcznikach do 4 klasy Brainy oraz English Class.

Gra zawiera 84 karty do ćwiczenia reakcji językowych oraz 16 kart  z symbolem bomby. Połowa kart ćwiczących reagowanie językowe posiada czarną ramkę, a druga połowa - szarą. Ogólnie zasada jest taka, że na kartach z czarną ramką zapisałam pytania w języku angielskim lub opis sytuacji w języku polskim, natomiast na tych z szarą ramką znajdziecie odpowiedzi na pytania z kart z czarną ramką lub reakcję w języku angielskim na daną sytuację opisaną na kartach z czarną ramką.

Wśród kart są też takie z czarną ramką, na których zapisałam mały dialog, którego zakończenie umieściłam na karcie z szarą ramką.

Generalnie chodzi o to, że każda karta z czarną ramką jest parą dla karty z szarą ramką.

Jak gramy? Gra jest na tyle uniwersalna, że można ją wykorzystać na wiele sposobów:

1. Czarny Piotruś -  potrzebujemy karty z reakcjami oraz jedna kartę z symbolem bomby, która będzie Piotrusiem, czyli kartą bez pary. Rozdajemy uczniom potasowane karty. Ustalamy wcześniej, że ten kto dostanie Piotrusia nie może się do tego przyznać. Już na początku gry uczniowie mogą wyłożyć pary (czyli np pytanie i pasującą do niego odpowiedź) jeśli je mają. Po wyłożeniu par rozpoczynamy rozgrywkę. Po kolei, np zgodnie z ruchem wskazówek zegara uczniowie losują kartę od kolegi. Jeśli mają parę to ją wykładają. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się swoich kart, a gramy oczywiście do momentu aż zostanie już w grze zostanie tylko Piotruś.

2. Kaboom - potrzebujemy karty z reakcjami, ale tylko te z czarną ramką oraz karty z symbolami bomby. Wszystkie karty wkładamy do pudełka, kubka lub jakiegoś pojemnika. Możemy tez je ułożyć w stosik. Uczniowie losują jedną kartę i odpowiadają na pytanie lub opis sytuacji z tej karty. Jeśli odpowiedzą dobrze, to zatrzymują kartę. W przypadku, gdy wylosują kartę z bombą, mówią Kaboom! i oddają wszystkie wcześniej zebrane karty.

3. Memory - potrzebujemy karty z reakcjami. Gramy jak zwykle w memory, tylko tym razem parę stanowi pytanie i prawidłowa na nie odpowiedź. Nie jest łatwo, ale o to chodzi!

4. Listen and stand up - potrzebujemy karty z reakcjami językowymi. Siadamy w kole, rozdajemy uczniom karty z szarą ramką, a te z czarną kładziemy w stosiku na środku. Grę może rozpocząć nauczyciel lub uczeń, który się zgłosi. Osoba ta losuje kartę z kupki i odczytuje pytanie. Pozostałe osoby słuchają uważnie i sprawdzają, czy mają u siebie kartę z odpowiedzią. Ten, kto ją ma musi szybko wstać, odczytać odpowiedź na głos i wziąć kolejną kartę z kupki. Gramy do wykorzystania wszystkich kart.

5. Wyścigi - potrzebujemy dwa komplety kart z reakcjami. Dzielimy uczniów na dwie drużyny. Karty z szarą ramką rozkładamy na ziemi na drugim końcu sali: dwa komplety osobno tak by się nie pomieszały. Karty z czarną ramką zostają przy drużynach: jeden komplet na drużynę. Po kolei, każda osoba z drużyny losuje kartę z czarną ramką ze swojego kompletu, odczytuje pytanie i biegnie na drugi koniec sali po odpowiedź. Przynosi ją, grupa sprawdza czy jest dobrze i dopiero kolejna osoba może losować kartę i biec po odpowiedź. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza znajdzie wszystkie odpowiedzi.

To od Was zależy, ile i które z kart wykorzystacie. Warto wcześniej przeanalizować z uczniami karty, aby wiedzieli czego się spodziewać. Proponuję też nadrukować z tylu kart tło, lub wydrukować je na grubym papierze, a potem zalaminować.


                 DOWNLOAD

Jak Wam się podoba gra i pomysły na jej wykorzystanie? Macie swoje sposoby na ćwiczenie reakcji językowych z dziećmi w tym wieku? 

Jeśli macie starszych uczniów, to może przyda się Wam inny mój wpis (klik), w którym pisałam o funkcjach językowych na egzaminie ósmoklasisty. 




32 komentarze:

  1. Kolejny świetny wpis. 🤓 Wykorzystam na pewno. ☺️

    OdpowiedzUsuń
  2. Tego było mi trzeba na koniec roku szkolnego;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne materiały. Jestem pewna, że uczniowie będą zachwyceni.

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Bardzo dziekujd, kazdy komentarz to dla mnie docenienie mojej pracy 😊

      Usuń
  5. Super! jesteś niesamowita, odkryłam ten blog parę dni temu i żałuję że tak późno!

    OdpowiedzUsuń
  6. Kolejny super pomysł! Nic tylko,drukować,laminować i ciąć! Mój zasób materiałów na pewno powiększy się o ten zestaw! Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie dziekuje! U mnie gra sprawdziła się w 100% 😊

      Usuń
  7. Dlaczego dopiero teraz odkryłam Twój blog ? Drukarka się pali :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ogromnie! Zapraszam częściej, bo będzie "tego" więcej ;)

      Usuń
  8. Rewelacyjny zestaw. Testowanie po niedzieli :). Dziękuję serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Rewelacja!!! Bedzie testowane na obozie językowym :) na pewno sie sprawdzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję za komentarz :) Na blogu jest już więcej "obozowych" wpisów :)

      Usuń
  10. Fajne! Bardzo dziękuję 😉

    OdpowiedzUsuń
  11. Powtórkowa bomba!!! Już wydrukowana i czeka na moich uczniów. Dziękuję po raz kolejny!

    OdpowiedzUsuń
  12. Rewelacyjna kolejna gra do mojego zbioru pomocy. Pięknie dziękuję :) Renata

    OdpowiedzUsuń
  13. cudowne materiały 🙂 serdecznie dziękuję za kierunek do działania. Juz laminuje

    OdpowiedzUsuń
  14. Thanks for sharing your thoughtts on for more. Regards

    OdpowiedzUsuń
  15. rewelacja! dziękuję za instrukcje, dużo to ułatwia <3

    OdpowiedzUsuń
  16. Dziękuję bardzo i podziwiam za twórczość😁

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo fajny pomysł Dziękuje

    OdpowiedzUsuń

Copyright © mini english blog , Blogger