Dziś mam dla Was nowiutką grę karcianą, w którą można grać na różne sposoby - takie 3 w 1, lub jak ktoś woli nawet i 5 w 1. Stworzyłam ją z myślą o moich czwartoklasistach, głównie do powtórek i utrwalania reakcji językowych, czyli materiału, który ulatnia im się szybciej niż cokolwiek innego. Ten post nie jest sponsorowany przez żadne wydawnictwo, ale bazowałam na podręcznikach do 4 klasy Brainy oraz English Class.
Gra zawiera 84 karty do ćwiczenia reakcji językowych oraz 16 kart z symbolem bomby. Połowa kart ćwiczących reagowanie językowe posiada czarną ramkę, a druga połowa - szarą. Ogólnie zasada jest taka, że na kartach z czarną ramką zapisałam pytania w języku angielskim lub opis sytuacji w języku polskim, natomiast na tych z szarą ramką znajdziecie odpowiedzi na pytania z kart z czarną ramką lub reakcję w języku angielskim na daną sytuację opisaną na kartach z czarną ramką.
Wśród kart są też takie z czarną ramką, na których zapisałam mały dialog, którego zakończenie umieściłam na karcie z szarą ramką.
Generalnie chodzi o to, że każda karta z czarną ramką jest parą dla karty z szarą ramką.
Jak gramy? Gra jest na tyle uniwersalna, że można ją wykorzystać na wiele sposobów:
1. Czarny Piotruś - potrzebujemy karty z reakcjami oraz jedna kartę z symbolem bomby, która będzie Piotrusiem, czyli kartą bez pary. Rozdajemy uczniom potasowane karty. Ustalamy wcześniej, że ten kto dostanie Piotrusia nie może się do tego przyznać. Już na początku gry uczniowie mogą wyłożyć pary (czyli np pytanie i pasującą do niego odpowiedź) jeśli je mają. Po wyłożeniu par rozpoczynamy rozgrywkę. Po kolei, np zgodnie z ruchem wskazówek zegara uczniowie losują kartę od kolegi. Jeśli mają parę to ją wykładają. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się swoich kart, a gramy oczywiście do momentu aż zostanie już w grze zostanie tylko Piotruś.
2. Kaboom - potrzebujemy karty z reakcjami, ale tylko te z czarną ramką oraz karty z symbolami bomby. Wszystkie karty wkładamy do pudełka, kubka lub jakiegoś pojemnika. Możemy tez je ułożyć w stosik. Uczniowie losują jedną kartę i odpowiadają na pytanie lub opis sytuacji z tej karty. Jeśli odpowiedzą dobrze, to zatrzymują kartę. W przypadku, gdy wylosują kartę z bombą, mówią Kaboom! i oddają wszystkie wcześniej zebrane karty.
3. Memory - potrzebujemy karty z reakcjami. Gramy jak zwykle w memory, tylko tym razem parę stanowi pytanie i prawidłowa na nie odpowiedź. Nie jest łatwo, ale o to chodzi!
4. Listen and stand up - potrzebujemy karty z reakcjami językowymi. Siadamy w kole, rozdajemy uczniom karty z szarą ramką, a te z czarną kładziemy w stosiku na środku. Grę może rozpocząć nauczyciel lub uczeń, który się zgłosi. Osoba ta losuje kartę z kupki i odczytuje pytanie. Pozostałe osoby słuchają uważnie i sprawdzają, czy mają u siebie kartę z odpowiedzią. Ten, kto ją ma musi szybko wstać, odczytać odpowiedź na głos i wziąć kolejną kartę z kupki. Gramy do wykorzystania wszystkich kart.
5. Wyścigi - potrzebujemy dwa komplety kart z reakcjami. Dzielimy uczniów na dwie drużyny. Karty z szarą ramką rozkładamy na ziemi na drugim końcu sali: dwa komplety osobno tak by się nie pomieszały. Karty z czarną ramką zostają przy drużynach: jeden komplet na drużynę. Po kolei, każda osoba z drużyny losuje kartę z czarną ramką ze swojego kompletu, odczytuje pytanie i biegnie na drugi koniec sali po odpowiedź. Przynosi ją, grupa sprawdza czy jest dobrze i dopiero kolejna osoba może losować kartę i biec po odpowiedź. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza znajdzie wszystkie odpowiedzi.
To od Was zależy, ile i które z kart wykorzystacie. Warto wcześniej przeanalizować z uczniami karty, aby wiedzieli czego się spodziewać. Proponuję też nadrukować z tylu kart tło, lub wydrukować je na grubym papierze, a potem zalaminować.
Jak Wam się podoba gra i pomysły na jej wykorzystanie? Macie swoje sposoby na ćwiczenie reakcji językowych z dziećmi w tym wieku?
Jeśli macie starszych uczniów, to może przyda się Wam inny mój wpis (klik), w którym pisałam o funkcjach językowych na egzaminie ósmoklasisty.
Super pomysły.dziękuję!
OdpowiedzUsuńDziękuję za komentarz! Oby się przydało 😊
UsuńKolejny świetny wpis. 🤓 Wykorzystam na pewno. ☺️
OdpowiedzUsuńWow! Dziekuje!
UsuńTego było mi trzeba na koniec roku szkolnego;)
OdpowiedzUsuńCieszę się , że się przyda 😊
UsuńŚwietne materiały. Jestem pewna, że uczniowie będą zachwyceni.
OdpowiedzUsuńPrzetestowane na moich uczniach :)
Usuńrewelka
OdpowiedzUsuńBardzo dziekujd, kazdy komentarz to dla mnie docenienie mojej pracy 😊
Usuńrewelka
OdpowiedzUsuńSuper! jesteś niesamowita, odkryłam ten blog parę dni temu i żałuję że tak późno!
OdpowiedzUsuńDziekuje😘 Blog jest młodziutki 😉
UsuńKolejny super pomysł! Nic tylko,drukować,laminować i ciąć! Mój zasób materiałów na pewno powiększy się o ten zestaw! Dzięki :)
OdpowiedzUsuńOgromnie dziekuje! U mnie gra sprawdziła się w 100% 😊
UsuńDlaczego dopiero teraz odkryłam Twój blog ? Drukarka się pali :D
OdpowiedzUsuńDziękuję ogromnie! Zapraszam częściej, bo będzie "tego" więcej ;)
UsuńRewelacyjny zestaw. Testowanie po niedzieli :). Dziękuję serdecznie.
OdpowiedzUsuńZ Twych ust to podwójny komplement :)
UsuńRewelacja!!! Bedzie testowane na obozie językowym :) na pewno sie sprawdzi :)
OdpowiedzUsuńDziekuję za komentarz :) Na blogu jest już więcej "obozowych" wpisów :)
UsuńFajne! Bardzo dziękuję 😉
OdpowiedzUsuń👍
UsuńPowtórkowa bomba!!! Już wydrukowana i czeka na moich uczniów. Dziękuję po raz kolejny!
OdpowiedzUsuńA ja dziękuję za komentarz !
UsuńRewelacyjna kolejna gra do mojego zbioru pomocy. Pięknie dziękuję :) Renata
OdpowiedzUsuńcudowne materiały 🙂 serdecznie dziękuję za kierunek do działania. Juz laminuje
OdpowiedzUsuńThanks for sharing your thoughtts on for more. Regards
OdpowiedzUsuńrewelacja! dziękuję za instrukcje, dużo to ułatwia <3
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo i podziwiam za twórczość😁
OdpowiedzUsuńSuper materiały!
OdpowiedzUsuńBardzo fajny pomysł Dziękuje
OdpowiedzUsuń