marca 18, 2018

Kahoot Jumble. Sposób na ekspresową powtórkę dużej partii materiału.

Nie wiem czy Wy też tak macie, ale ja od czasu do czasu "zafiksuję się" na coś i nie ma przeproś - dręczę tym uczniów przez jakiś czas. Ostatnio moją obsesją stały się powtórki. Od września uzbierało nam się sporo słownictwa i mimo, że pojawia się ono od czasu do czasu w różnych zadaniach i na bieżąco też przecież utrwalamy i powtarzamy, to łapię uczniów na tym, że nie pamiętają czegoś, co wcześniej świetnie umieli. I postanowiłam, że coś z tym trzeba zrobić, ale tak, by nie poświęcić temu kolejnych kilku lekcji. Z pomocą przyszedł mi stary dobry Kahoot, a właściwie jedna z jego opcji, czyli Jumble.




Dawno, dawno temu przeczytałam na blogu Anieli Tekieli (mojej bezustannej inspiracji) o końcoworocznych powtórkach z Kahoot (możecie o tym poczytać tutaj). Ten wpis zainspirował mnie do stworzenia Kahootów, które pozwolą w sposób ekspresowy powtórzyć słownictwo z kilku miesięcy. O co w tym chodzi? Jednym słowem: o kategoryzowanie, czyli o grupowanie słownictwa według kategorii do jakiej danej słowo należy.

Przy tworzeniu Kahoot Jumble, zamiast standardowego pytania, wpisujemy cztery kategorie słownictwa, np. family, clothes, school, personality. Z kolei w miejscu odpowiedzi wpisujemy cztery słowa - po jednym z każdej kategorii, w kolejności takiej, jak kategorie, czyli np. father, dress, glue stick, shy. Kahoot sam pomiesza nam kolejność występowania odpowiedzi w quizie, czyli utrudni zadanie uczniom. Można też zrobić na odwrót: w pytaniu umieścić konkretne słownictwo,a w odpowiedziach kategorie. Zadaniem uczniów jest poprzestawianie słów w takiej kolejności, w jakiej zapisane przez nauczyciela zostały kategorie, które wyświetlają im się na miejscu pytania.

Aniela zachęca do obudowania tego zadania innymi ćwiczeniami - i ja jestem tego zdania. Lekcję powtórkową można zacząć od wypisania wszystkich kategorii, które zostały umieszczone w quizie. Można to zrobić na tablicy lub poprosić uczniów, aby zrobili to na kartkach. Całą grupą lub w parach uczniowie wypisują tyle słów, ile pamiętają - na zasadzie burzy mózgów. Ja robię też tak, że po każdym dziale, jakiejś większej partii materiału rozdaje uczniom małe karteczki z przerobionym słownictwem w języku polskim. Podpisują je po angielsku na drugiej stronie i wkładają do swoich kopert. Robi się z tego bank słownictwa. Można użyć teraz tych karteczek do kategoryzowania - uczniowie przydzielają słownictwo do danych kategorii, np. rozkładając na kupki. Lubię, gdy robią to w grupkach lub parach, ponieważ pomagają sobie wtedy wzajemnie i wymieniają się wiedzą :)

W ten sposób udało mi się powtórzyć słownictwo w klasie 2, 3 i 4, a w planach mam jeszcze klasę 1 i 7 :) Jeśli chcecie, możecie skorzystać z moich Kahootów. Klasy 2 i 3 pracują na Incredible English 2 i 3, natomiast klasa 4 - na podręczniku Brainy (ale poszerzaliśmy odrobinę słownictwo):

Jumble Kahoot 2 klasa
Jumble Kahoot 3 klasa
Jumble Kahoot 4 klasa

Częstujcie się:)
Uczniowie byli naprawdę zachwyceni, a dla mnie najważniejsze było to, że pracowali w niesamowitym skupieniu i nawet ci, którzy często na zwykłym Kahoocie klikają na czas, bez głębszego zastanowienia się (pewnie też to znacie), tutaj zastanawiali się, kombinowali i starali się odpowiedzieć prawidłowo. Celowo też ustawiłam czas na 60 lub 90 sekund, żeby nie czuli presji czasu i każdy miał szansę zdążyć z odpowiedzią.
Jeśli macie jakieś pytania, lub jesteście początkującymi Kahooterami (Kahootowcami??) i potrzebujecie bardziej szczegółowej instrukcji, to dajcie znać, a opiszę to dla Was krok po kroku, tak jak w przypadku Edpuzzle.

Aaaa i jeszcze jedno. Ja mam to szczęście, że podczas zajęć mam dostęp do komputerów, ale rozumiem, że nie każdy tak ma. Dlatego zachęcam do poczytania wpisu Anieli o papierowym Kahoot tutaj.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © mini english blog , Blogger