marca 11, 2018

Narzędzia nauczyciela. Edpuzzle krok po kroku.

 Dziś pierwszy wpis z serii "Narzędzia nauczyciela" i na tapecie Edpuzzle. To wspaniałe narzędzie do tworzenia interaktywnych video quizów. Nie jest to moje najnowsze odkrycie, ale zwyczajnie o nim zapomniałam i dawno go nie używałam. Odkryłam go na nowo przy okazji szukania czegoś do tworzenia zadań na słuchanie dla mojej grupki siódmoklasistów i na nowo też się w nim zakochałam :) A co sprawiło, że Edpuzzle wzbudził we mnie takie gorące uczucia? O tym, a także o tym jak stworzyć takie video krok po kroku i jak wykorzystać je podczas zajęć przeczytacie poniżej.




 Na Edpuzzle można się zarejestrować standardowo, zalogować używając konta na Gmail lub tego na Edmodo. Następnie zostaną zaproponowane nam dwie wersje: dla nauczyciela i dla ucznia. Oczywiście wybieramy tą pierwszą, a Waszym oczom ukaże się taki oto widok:




Jak widzicie, ja już tutaj mam przygotowany jeden filmik o Dniu Świętego Patryka, o którym możecie poczytać tutaj. Ale jeśli nie tworzyliście jeszcze w Edpuzzle, to w tym miejscu po prostu będzie pusto. Teraz nadeszła pora, aby znaleźć video, które nam odpowiada. Kliknijcie w przycisk Search z lupką i zostaniecie przekierowani na taką oto stronę:





Po lewej stronie znajduje się lista kanałów, z którym możemy czerpać. Macie tutaj YouTube, TED Talks, National Geographic, Khan Academy i wiele wiele innych. Możecie tez wgrać swoje własne video. Gdy wybierzecie jakiś kanał, pojawi się pole do wyszukiwania. Tutaj możecie też wkleić link URL konkretnego filmu, który już wcześniej sobie znaleźliście i chcecie wykorzystać. Na długiej liście kanałów znajduje się też baza Edpuzzle z filmikami przygotowanymi przez innych nauczycieli, gotowymi do użycia. Wystarczy tylko najechać na dane video, kliknąć Copy i dany Edpuzzle zostanie dodany do Twojego konta. Popróbujcie, klikajcie i szukajcie tego, co Was interesuje :)

Powiedzmy, że znaleźliście już video, które Wam odpowiada. Klikacie i możecie je obejrzeć, użyć do tworzenia swojego własnego video (klikacie na Use it) lub skopiować (Copy). Wygląda to tak:




Gdy naciśniecie Use it, przejdziecie do edycji danego filmiku. Na samej górze zobaczycie cztery znaczki: nożyczki, mikrofon, głośnik i pytajnik.
Nie zawsze chcemy skorzystać z całego filmu, bo albo jest za długi, albo na przykład ma zbyt długi wstęp czy zakończenie. I tutaj z pomocą przychodzą nam nożyczki :) Na zdjęciu poniżej zaznaczyłam na fioletowo suwaki, którymi "tniemy" film tak, jak nam to odpowiada. Wystarczy je przesunąć. Aby było łatwo znaleźć miejsce gdzie chcemy uciąć film, przy drugim suwaku, na końcu filmu znajduje się znaczek nożyczek, a przy nim dwa wskaźniki czasu, które pomogą Wam precyzyjnie ustawić suwaki, w tym miejscu, w którym chcecie obciąć film. Zaznaczyłam to na poniższym zdjęciu strzałką.




Jeśli nie chcemy skracać filmu, możemy od razu przejść do kolejnej funkcji. Mikrofon pozwoli Wam na dodanie do filmu swojego głosu podczas trwania filmu. Do czego się to może przydać? Na przykład wtedy, gdy obraz nam się podoba, ale już ścieżka dźwiękowa - nie, bo na przykład użyty został zbyt trudny język, lub naszym zdaniem to, co mówi lektor nie jest wystarczające. Jeśli chcecie nagrać swoją ścieżkę dźwiękową, wystarczy kliknąć w mikrofon pod filmem i nagrywać. Jednak najpierw Edpuzzle poprosi Was o zgodę na nagrywanie. W każdej chwili nagrywania możecie włączyć pauzę i odsłuchać to, co do tej pory nagraliście. Ważne jest, aby pamiętać, że Wasze nagranie nie zapisze się dopóki nie nagracie ścieżki do całego video.

Kolejna funkcja, to nagrywanie notatek głosowych. Dzięki temu, że klikniemy w głośnik, a potem na żółty mikrofon pod filmem możemy nagrać na przykład przywitanie, wstęp, instrukcje czy podsumowanie. Możecie dodać tyle notatek głosowych ile chcecie.

Naciskając na pytajnik możemy dodać do naszego video pytania, które z kolei dadzą nam możliwość sprawdzenia czy nasi uczniowie zrozumieli to, co obejrzeli i wysłuchali. Pytań może być nieskończenie wiele - ich ilość zależy od Was. Po prawej stronie zobaczycie okienko z zielonymi kwadracikami i różnymi oznaczeniami na nich (na zdjęciu poniżej zakreśliłam je na fioletowo) Oznaczenia te to nic innego jak rodzaje pytań: pytajnik to pytanie otwarte, drugi kwadracik - pytanie wielokrotnego wyboru, a chmurka komiksowa to pisemny komentarz. Pod każdym dodanym przez nas pytaniem klikamy przycisk Save na niebieskim polu.



 Gdy już ustawicie wszystkie pytania, klikacie Save i Finish w górnym prawym rogu. I to jest już prawie koniec Waszej pracy:) Teraz tylko pozostaje Wam podzielić się swoim interaktywnym filmem ze światem. Gdy klikniecie Finish, Waszym oczom ukaże się takie okienko:




Jak widzicie, ja mam już utworzone dwie klasy i mogłabym przypisać ten filmik do którejś z nich (wystarczy kliknąć), ale mogę też utworzyć nową klasę klikając na + Add class. Po wpisaniu nazwy klasy i naciśnięciu ptaszka obok zostanie utworzona nowa klasa, a filmik zostanie do niej automatycznie przypisany. Aby otrzymać link do filmiku należy kliknąć przycisk Share with anyone. Link ten można wysłać każdemu, kto chciałby użyć Twojego filmu i nie musi to być osoba, która ma konto na Edpuzzle, ponieważ każdy kto ma link może obejrzeć video i odpowiedzieć na zawarte w nim pytania. Taka osoba otrzyma też od razu po udzieleniu odpowiedzi informację zwrotną, ale jej progres nie zostanie nigdzie zapisany. Aby się tak stało, najlepiej jest zaprosić taką osobę do klasy, a można to zrobić naciskając na wybrana klasę z listy po lewej stronie, a następnie przycisk Invite more students w prawym górnym rogu:



Uczniowie mogą dołączyć do klasy poprzez użycie kodu lub linku:



I tak dotarliście do końca :) A właściwie to warto jeszcze dodać, że wszystko co stworzycie na Edpuzzle możecie znaleźć naciskając My Content obok lupki do wyszukiwania:




A teraz najważniejsze. Gdzie, jak i kiedy użyć Edpuzzle?

1. Jak dla mnie to świetne narzędzie do użycia podczas Flipped Classroom. Jeśli nie wiecie o co w tym chodzi, lub szukacie super treściwego tekstu na ten temat, to nie będę się wymądrzać, tylko odeślę Was do artykułu Justyny Mak, która świetnie opisała ideę i istotę Flipped Classroom tutaj

2. Taki interaktywny film możemy zadać jako zadanie domowe ustalając nawet termin ostateczny do wykonania zadania. Aby to zrobić klikamy w ikonę kalendarza:




Będziemy mogli sprawdzić czy uczeń je zrobił, ile razy oglądał dany fragment filmu i jakie dał odpowiedzi. Żeby to sprawdzić trzeba najpierw kliknąć na klasę do jakiej uczeń należy, a  potem na przycisk Progress i ukaże nam się lista uczniów danej klasy.  Po wybraniu danego ucznia zobaczymy jego video progress bar:




 Nad nim możecie zobaczyć mini legendę z tym w jaki sposób interpretować wyniki ucznia. Dla przykładu, na fioletowo zaznaczyłam fragment, który został przez ucznia obejrzany dwa razy. Dodatkowo pod spodem możecie zobaczyć wszystkie odpowiedzi ucznia na poszczególne pytania.

3. Wymyśliłam sobie, że zadanie na Edpuzzle można też z powodzeniem wykorzystać na lekcji. Na zajęciach indywidualnych nie ma problemu, natomiast pewnie zastanawiacie się jak to ugryźć na zajęciach grupowych. I tu przychodzi mi kilka możliwości do głowy. Wiem, że nie każdy ma dostęp do komputerów na zajęciach lub macie tylko ten jeden nauczycielski. Ale i na to jest rada. Możecie standardowo wyświetlić video na ekranie, jako wprowadzenie do tematu lekcji, przy czym odpowiedzi wpisuje lub zaznacza jeden z uczniów po tym jak zadecyduje grupa jaka odpowiedź będzie najlepsza. Możecie użyć takie video jako element lekcji zbudowanej metodą stacji. O co tu chodzi? To nic skomplikowanego. Dzielicie uczniów na mniejsze grupy, ewentualnie pary gdy grupa jest mała. Przygotowujecie kilka stacji, tj. miejsc w klasie z różnymi aktywnościami do wykonania. Aby wykonać zadanie, każda grupa ma za zadanie przejść wszystkie stacje. Czemu by nie wykorzystać Edpuzzle na jednej ze stacji? Uczniowie mogliby odsłuchiwać parami dzieląc się słuchawkami, lub zwyczajnie przez głośniki jeśli sala jest na tyle duża, że nie będą przeszkadzać innym grupom.

4. Najfajniejsze zachowałam na koniec :) A może uczniowie mogliby sami tworzyć takie interaktywne filmiki? Marzy mi się, że nagrają swoje własne filmy, a potem stworzą na ich podstawie quizy na Edpuzzle dla siebie nawzajem. Efektami na pewno się z Wami podzielę.

A Wy jakie macie pomysły na wykorzystanie Edpuzzle na zajęciach języka angielskiego? Podzielcie się w komentarzach!

Mam nadzieję, że ten wpis będzie dla Was przydatny. Kolejne tego typu przewodniki po narzędziach nauczyciela już niedługo. Jeśli macie jakieś pytania czy prośby, dajcie znać!
                                                 



Edit: Nowy Edpuzzle quiz, tym razem w tematyce wielkanocnej tutaj.
         Edpuzzle w tematyce Food dostępny tutaj.

1 komentarz:

  1. Fajna apka dla nauczyciela, ale chciałabym by moi uczniowie sami robili filmiki i quizy. A jest to możliwe tylko z pozycji 'sign as a teacher'. Chyba , że o czymś nie wiem ? :)
    Pozdrawiam
    Wiola

    OdpowiedzUsuń

Copyright © mini english blog , Blogger