września 29, 2019

Powtórkowa gra karciana "I have who has" dla 6 klasy

Powtórkowa gra karciana "I have who has" dla 6 klasy

września 29, 2019

Powtórkowa gra karciana "I have who has" dla 6 klasy


Zaczynam dokańczać zaczęte materiały (juhu). Dlatego jeszcze dzisiaj możecie się cieszyć pierwszym efektem mojego zapału i złapania odrobiny czasu, czyli grą powtórkową "I have who has" przeznaczoną dla 6 klasy, a bazującą na materiale z 5 klasy. Znajdziecie tutaj trochę Present Simple. Present Continuous i Past Simple, trochę pytań z działu sport, miejsca w szkole i w mieście, obowiązki domowe - wszystko w formie wywiadu z dziewczyną o imieniu Ellie.

Jak grać?

Wszystkie karty rozdajemy uczniom. Zaczyna ten, kto ma kartę z napisem Start. Wykładając ją na środek mówi: "Start. Who has: What's your name?" Następnie ta osoba, która u góry karty (po napisie I have...) ma odpowiedź na to pytanie wykłada tę kartę i mówi: "I have: My name's Ellie. Who has..." I tutaj odczytuje pytanie, które znajduje się poniżej. Każdy szuka na swoich kartach odpowiedzi na to pytanie - ten kto ją ma wykłada kartę odpowiadając i sam dalej zadaje pytanie, które jest na wyłożonej przez niego karcie. Tworzy się z tego łańcuch pytań i odpowiedzi aż do końca gry.

Mam nadzieję, że wytłumaczyłam to w miarę jasno. Zresztą pewnie większość z Was zna tradycyjną wersję tej gry. Ta różni się jedynie tym, że jeszcze bardziej angażuje uczniów, ponieważ muszą słuchać się wzajemnie, aby znaleźć odpowiedź, ale najpierw muszą sobie te odpowiedzi przypomnieć :)

Co jeszcze można z tym zrobić?

Przed rozpoczęciem gry uczulmy dzieci, aby skupiły się nie tylko na graniu, ale również na informacjach zawartych na kartach. Gdy już pogramy pozwólmy uczniom (może w parach lub trójkach) zrobić burzę mózgów - niech przypomną sobie jak najwięcej informacji na temat bohaterki gry, czyli Ellie :) Niech stworzą jej profil - mogą to zrobić rysunkowo, np. w formie mini plakatów, a potem opowiedzą innym kim jest Ellie (wszystko co zdołają sobie przypomnieć). Myślę, że takie zadanie będzie bardzo angażujące, a do tego uczniowie przypomną sobie jak to jest z tą 3 osobą w Present Simple ;) 

Podobna grę stowrzyłam kiedyś dla 5 klasy, a bohaterem gry został wtedy Thomas. Możecie o niej poczytać tutaj.

 Aby pobrać grę kliknij na grafikę poniżej.

Zapraszam Was do pobierania gry, drukowania, laminowania i wycinania. Koniecznie też zostawcie komentarz.

września 09, 2019

5 sposobów na kreatywne wykorzystanie video na lekcji. Give Me Five! 6 i konkurs

5 sposobów na kreatywne wykorzystanie video na lekcji. Give Me Five! 6 i konkurs

września 09, 2019

5 sposobów na kreatywne wykorzystanie video na lekcji. Give Me Five! 6 i konkurs



Nowoczesne technologie zupełnie zmieniły obraz edukacji. Gdy ja byłam uczniem w szkole podstawowej, magnetofon na kasety i odtwarzacz kaset VHS były jedynymi narzędziami TIK jakie stosowali nauczyciele jezyków obcych. Teraz nie wyobrażamy sobie zajęć bez projektora i tablicy interaktywnej, a do odtwarzania nagrań często używamy własnego smartfona, którym dzięki aplikacji zczytujemy QR kody, a ukryte w nich nagrania słyszymy z mini głośniczka połączonego z naszym telefonem "niewidzialnym kablem", czyli bluetoothem. Gdy to piszę, to sama się dziwię jak to możliwe :) Dodatkowo, dzisiejsi uczniowie mają dostęp do niekończących się pokładów informacji, a dzięki mediom społecznościowym mogą komunikować się z ludźmi na całym świecie. Oznacza to, że nowoczesne technologie nie tylko wpłynęły znacząco na to w jaki sposób pracują nauczyciele, ale także na to w jaki sposób uczą się uczniowie. Dlatego tak ważne jest, aby wspierać ich w rozwijaniu umiejętności wykorzystania języka obcego w sytuacjach pozalekcyjnych. Jednym z narzędzi, które może w tym celu doskonale służyć nauczycielom i uczniom jest materiał audiowizualny. 

Z punktu widzenia nauczyciela materiały audiowizualne, czyli wszelkiego rodzaju video (dłuższe i krótsze) mają wiele zalet: dostarczają język obcy prezentowany w kontekście, są bazą do rozmów, a tym samym do autentycznej komunikacji i współpracy, zmuszają do szukania rzetelnych informacji, rozwijają myślenie i wiedzę o innych kulturach. Co więcej, wykorzystanie autentycznych materiałów źródłowych, takich jak zdjęcia, filmy czy nagrania audio (także w połączeniu z narzędziami TIK) wpisuje się w założenia podstawy programowej.




W dzisiejszym wpisie chciałabym się z Wami podzielić 5 sposobami na kreatywne wykorzystanie materiałów audiowizualnych na lekcji języka angielskiego, ale najpierw kilka słów o nich samych i ich funkcji w kursie Give Me Five! 6 wydawnictwa Macmillan. Nauczyciel korzystający  z tego podręcznika ma do dyspozycji zaplanowane lekcje bazujące na materiale video - "Video and 21st Century Skills lessons" (jedna lekcja w każdym z dziewięciu unitów). Bohaterami tych filmików są Amy i Max, dzielący się informacjami w prowadzonym przez siebie kanale Channel 21. Rozpoczynają każdy program prezentując nowy temat, a następnie szereg wywiadów, zdjęć i mini-filmików z nim związanych.


Tematy filmów w Give Me Five! 6:
unit 1 - Transport
unit 2 - Hobbies
unit 3 - Running to keep fit
unit 4 - Creativity and technology
unit 5 - Languages
unit 6 - Future
unit 7 - Food
unit 8 - Survival
unit 9 - Secondary school


W każdej lekcji bazującej na video znajdziemy 4 zadania dla uczniów (w podręczniku ucznia): True or False, przyporządkowanie napisów do obrazków, zadanie rozwijające tzw. 21st Century Skills (czyli umiejętności, które zostały uznane za potrzebne, aby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie) oraz ćwiczenie angażujące uczniów do rozmowy w parach. Dodatkowo lekcja ta jest rozwinięta o zadania w zeszycie ćwiczeń ucznia.


Give Me Five! 6 Podręcznik ucznia, unit 1

Czas na 5 dodatkowych kreatywnych sposobów na video, dzięki którym będziecie mogli urozmaicić Wasze lekcje:

1. Tylko dźwięk

Nie zdradzamy uczniom tematu video. Włączamy film, ale wygaszamy ekran, a więc uczniowie będą słyszeć wyłącznie dźwięk. Na podstawie tego co usłyszą, muszą określić temat filmu i zrobić krótkie (2-, 3- zdaniowe) notatki. Jeśli chodzi o video w Give Me Five!6, to należy uważać i rozpocząć odtwarzanie filmu po krótkim wstępie, ponieważ Amy i Max podają na początku temat filmu (pierwsza minuta). Dodatkowo można zachęcić uczniów do narysowania tego, co sobie wyobrażają podczas słuchania. Po ponownym obejrzeniu będą mogli porównać swoje rysunki z oryginałem.

2. Tylko obraz

Tym razem wyłączamy dźwięk, a uczniowie skupiają się tylko na tym, co widzą i na tej podstawie zgadują temat filmiku. Video z unitu 1 Give Me Five! 6 obraca się wokół tematyki transportu, a więc pojawiają się tam zdjęcia, czy klipy przedstawiające różne środki transportu. Uczniowie mają więc dosyć łatwe zadanie - wobec tego warto zaangażować ich dodatkowo w trakcie tego zadania, np. poprosić o zrobienie krótkich notatek próbując odgadnąć co akurat w tym momencie mogliby opowiadać bohaterowie filmu. Przy ponownym oglądaniu, także bez dźwięku, uczniowie mogą pokusić się o stworzenie dubbingu :)

3. Opowiedz co widzisz

Dzielimy uczniów na pary. Uczniowie siadają na przeciwko siebie w ten sposób, aby jedna osoba z  pary siedziała tyłem do ekranu. Puszczamy filmik bez głosu, a uczniowie, którzy widzą to co dzieje się na ekranie mają za zadanie opisywać to co widzą swoim partnerom z pary. Podczas ponownego oglądania uczniowie zamieniają się miejscami.

4. Wypisz jak najwięcej słówek 

Super pomysłem na to, aby zaktywizować uczniów podczas oglądania filmu jest poproszenie ich o to, aby wypisali jak najwięcej usłyszanych słówek z podanej tematyki. I tak np. jeśli tematem filmu jest "transport" mogą wypisać nie tylko nazwy środków transportu, ale także czasowniki lub nawet całe zdania (np. It takes 5 minutes). Później na bazie tych notatek możecie wspólnie stworzyć słowniczek w formie mapy myśli (na tablicy lub dużej płachcie szarego papieru).

5. Nagraj się!

A co gdyby uczniowie sami nagrali filmy? Jako kreatywne zadanie domowe lub projekt z długim terminem realizacji. Podzieleni w pary stworzyliby filmiki bardzo podobne do tych, które prezentują nam Amy i Max. Mogliby potraktować je jako wzór lub inspirację i do nagrania wykorzystać telefony komórkowe, materiały, które sami stworzą (np. napisy czy rysunki) lub zmontować filmy w jakimś łatwym do obsługi programie.

BONUS

To już prawie koniec mojego wpisu. Mam nadzieję, że kiedyś użyjecie tych pomysłów, a jeśli zainteresowała Was seria Give me Five! to kliknijcie TUTAJ i poczytajcie jak wiele dobroci może ona wnieść w Wasze zajęcia. Jako mały bonus stworzyłam uniwersalną kartę, którą możecie dać uczniom do wklejenia do zeszytu po obejrzeniu video z każdego unitu. Uczniowie będa uzupełniać tam podstawowe informacje typu: kto wystąpił w filmie, jaki był jego temat, jakie spojawiło się tam słownictwo, ciekawostki lub np. jakie kraje lub miasta zostały w nim wspomniane.  Uczniowie mogą ją uzupełniać w trakcie oglądania lub po obejrzeniu i wykonaniu zadań z podręcznika. Myślę, że będzie to dobra forma podsumowania filmu, a uczniowie będą mogli łatwo powrócić do informacji zawartych w tej "wklejce". Kartę (a właściwie dwie karty na stronie A4) możecie pobrać klikając TUTAJ.




KONKURS


Na sam koniec zapraszam Was do wzięcia udziału w konkursie. Wydawnictwo Macmillan przygotowało dla Was aż 3 nagrody. Aby wziąć w nim udział wystarczy napisać w komentarzu pod tym wpisem swój ulubiony/ciekawy sposób na wykorzystanie video na lekcji. Na odpowiedzi czekam do 22 września do godziny 22:00. Wyniki konkursu pojawią się w tym wpisie 23 września.

Zapoznaj sie z Regulaminem Konkursu.





Czekam na Wasze cudowne pomysły! Wiem, że macie ich mnóstwo i uwielbiacie się nimi dzielić :)

Wpis powstał w ramach współpracy z wydawnictwem Macmillan.



WYNIKI KONKURSU


Nagroda główna: Iwona Lidwin
II nagroda: Aleksandra
III nagroda: Marlena

Gratuluję zwycięzcom i dziękuję za udział w konkursie - to było wymagające zadanie! Proszę osoby wygrane o przesłanie adresów, na które mam wysłać nagrody.


Bardzo żałuję, że część komentarzy nie została podpisana przez ich autorów, bo nie mogliśmy brać ich pod uwagę przy przyznawaniu nagród :(
Copyright © mini english blog , Blogger