Nowoczesne technologie zupełnie zmieniły obraz edukacji. Gdy ja byłam uczniem w szkole podstawowej, magnetofon na kasety i odtwarzacz kaset VHS były jedynymi narzędziami TIK jakie stosowali nauczyciele jezyków obcych. Teraz nie wyobrażamy sobie zajęć bez projektora i tablicy interaktywnej, a do odtwarzania nagrań często używamy własnego smartfona, którym dzięki aplikacji zczytujemy QR kody, a ukryte w nich nagrania słyszymy z mini głośniczka połączonego z naszym telefonem "niewidzialnym kablem", czyli bluetoothem. Gdy to piszę, to sama się dziwię jak to możliwe :) Dodatkowo, dzisiejsi uczniowie mają dostęp do niekończących się pokładów informacji, a dzięki mediom społecznościowym mogą komunikować się z ludźmi na całym świecie. Oznacza to, że nowoczesne technologie nie tylko wpłynęły znacząco na to w jaki sposób pracują nauczyciele, ale także na to w jaki sposób uczą się uczniowie. Dlatego tak ważne jest, aby wspierać ich w rozwijaniu umiejętności wykorzystania języka obcego w sytuacjach pozalekcyjnych. Jednym z narzędzi, które może w tym celu doskonale służyć nauczycielom i uczniom jest materiał audiowizualny.
Z punktu widzenia nauczyciela materiały audiowizualne, czyli wszelkiego rodzaju video (dłuższe i krótsze) mają wiele zalet: dostarczają język obcy prezentowany w kontekście, są bazą do rozmów, a tym samym do autentycznej komunikacji i współpracy, zmuszają do szukania rzetelnych informacji, rozwijają myślenie i wiedzę o innych kulturach. Co więcej, wykorzystanie autentycznych materiałów źródłowych, takich jak zdjęcia, filmy czy nagrania audio (także w połączeniu z narzędziami TIK) wpisuje się w założenia podstawy programowej.
W dzisiejszym wpisie chciałabym się z Wami podzielić 5 sposobami na kreatywne wykorzystanie materiałów audiowizualnych na lekcji języka angielskiego, ale najpierw kilka słów o nich samych i ich funkcji w kursie Give Me Five! 6 wydawnictwa Macmillan. Nauczyciel korzystający z tego podręcznika ma do dyspozycji zaplanowane lekcje bazujące na materiale video - "Video and 21st Century Skills lessons" (jedna lekcja w każdym z dziewięciu unitów). Bohaterami tych filmików są Amy i Max, dzielący się informacjami w prowadzonym przez siebie kanale Channel 21. Rozpoczynają każdy program prezentując nowy temat, a następnie szereg wywiadów, zdjęć i mini-filmików z nim związanych.
Tematy filmów w Give Me Five! 6:
unit 1 - Transport
unit 2 - Hobbies
unit 3 - Running to keep fit
unit 4 - Creativity and technology
unit 5 - Languages
unit 6 - Future
unit 7 - Food
unit 8 - Survival
unit 9 - Secondary school
W każdej lekcji bazującej na video znajdziemy 4 zadania dla uczniów (w podręczniku ucznia): True or False, przyporządkowanie napisów do obrazków, zadanie rozwijające tzw. 21st Century Skills (czyli umiejętności, które zostały uznane za potrzebne, aby osiągnąć sukces w dzisiejszym świecie) oraz ćwiczenie angażujące uczniów do rozmowy w parach. Dodatkowo lekcja ta jest rozwinięta o zadania w zeszycie ćwiczeń ucznia.
Give Me Five! 6 Podręcznik ucznia, unit 1
Czas na 5 dodatkowych kreatywnych sposobów na video, dzięki którym będziecie mogli urozmaicić Wasze lekcje:
1. Tylko dźwięk
Nie zdradzamy uczniom tematu video. Włączamy film, ale wygaszamy ekran, a więc uczniowie będą słyszeć wyłącznie dźwięk. Na podstawie tego co usłyszą, muszą określić temat filmu i zrobić krótkie (2-, 3- zdaniowe) notatki. Jeśli chodzi o video w Give Me Five!6, to należy uważać i rozpocząć odtwarzanie filmu po krótkim wstępie, ponieważ Amy i Max podają na początku temat filmu (pierwsza minuta). Dodatkowo można zachęcić uczniów do narysowania tego, co sobie wyobrażają podczas słuchania. Po ponownym obejrzeniu będą mogli porównać swoje rysunki z oryginałem.
2. Tylko obraz
Tym razem wyłączamy dźwięk, a uczniowie skupiają się tylko na tym, co widzą i na tej podstawie zgadują temat filmiku. Video z unitu 1 Give Me Five! 6 obraca się wokół tematyki transportu, a więc pojawiają się tam zdjęcia, czy klipy przedstawiające różne środki transportu. Uczniowie mają więc dosyć łatwe zadanie - wobec tego warto zaangażować ich dodatkowo w trakcie tego zadania, np. poprosić o zrobienie krótkich notatek próbując odgadnąć co akurat w tym momencie mogliby opowiadać bohaterowie filmu. Przy ponownym oglądaniu, także bez dźwięku, uczniowie mogą pokusić się o stworzenie dubbingu :)
3. Opowiedz co widzisz
Dzielimy uczniów na pary. Uczniowie siadają na przeciwko siebie w ten sposób, aby jedna osoba z pary siedziała tyłem do ekranu. Puszczamy filmik bez głosu, a uczniowie, którzy widzą to co dzieje się na ekranie mają za zadanie opisywać to co widzą swoim partnerom z pary. Podczas ponownego oglądania uczniowie zamieniają się miejscami.
4. Wypisz jak najwięcej słówek
Super pomysłem na to, aby zaktywizować uczniów podczas oglądania filmu jest poproszenie ich o to, aby wypisali jak najwięcej usłyszanych słówek z podanej tematyki. I tak np. jeśli tematem filmu jest "transport" mogą wypisać nie tylko nazwy środków transportu, ale także czasowniki lub nawet całe zdania (np. It takes 5 minutes). Później na bazie tych notatek możecie wspólnie stworzyć słowniczek w formie mapy myśli (na tablicy lub dużej płachcie szarego papieru).
5. Nagraj się!
A co gdyby uczniowie sami nagrali filmy? Jako kreatywne zadanie domowe lub projekt z długim terminem realizacji. Podzieleni w pary stworzyliby filmiki bardzo podobne do tych, które prezentują nam Amy i Max. Mogliby potraktować je jako wzór lub inspirację i do nagrania wykorzystać telefony komórkowe, materiały, które sami stworzą (np. napisy czy rysunki) lub zmontować filmy w jakimś łatwym do obsługi programie.
BONUS
To już prawie koniec mojego wpisu. Mam nadzieję, że kiedyś użyjecie tych pomysłów, a jeśli zainteresowała Was seria Give me Five! to kliknijcie TUTAJ i poczytajcie jak wiele dobroci może ona wnieść w Wasze zajęcia. Jako mały bonus stworzyłam uniwersalną kartę, którą możecie dać uczniom do wklejenia do zeszytu po obejrzeniu video z każdego unitu. Uczniowie będa uzupełniać tam podstawowe informacje typu: kto wystąpił w filmie, jaki był jego temat, jakie spojawiło się tam słownictwo, ciekawostki lub np. jakie kraje lub miasta zostały w nim wspomniane. Uczniowie mogą ją uzupełniać w trakcie oglądania lub po obejrzeniu i wykonaniu zadań z podręcznika. Myślę, że będzie to dobra forma podsumowania filmu, a uczniowie będą mogli łatwo powrócić do informacji zawartych w tej "wklejce". Kartę (a właściwie dwie karty na stronie A4) możecie pobrać klikając TUTAJ.
KONKURS
Na sam koniec zapraszam Was do wzięcia udziału w konkursie. Wydawnictwo Macmillan przygotowało dla Was aż 3 nagrody. Aby wziąć w nim udział wystarczy napisać w komentarzu pod tym wpisem swój ulubiony/ciekawy sposób na wykorzystanie video na lekcji. Na odpowiedzi czekam do 22 września do godziny 22:00. Wyniki konkursu pojawią się w tym wpisie 23 września.
Zapoznaj sie z Regulaminem Konkursu.
Czekam na Wasze cudowne pomysły! Wiem, że macie ich mnóstwo i uwielbiacie się nimi dzielić :)
Wpis powstał w ramach współpracy z wydawnictwem Macmillan.
WYNIKI KONKURSU
Nagroda główna: Iwona Lidwin
II nagroda: Aleksandra
III nagroda: Marlena
Gratuluję zwycięzcom i dziękuję za udział w konkursie - to było wymagające zadanie! Proszę osoby wygrane o przesłanie adresów, na które mam wysłać nagrody.
Bardzo żałuję, że część komentarzy nie została podpisana przez ich autorów, bo nie mogliśmy brać ich pod uwagę przy przyznawaniu nagród :(
Moja propozycja aktywności z materiałem video:
OdpowiedzUsuńWYBIERZ SŁOWO
Przed projekcją wręczam uczniom zapisane na kartce słowa, ktore wystąpią w materiale /2-3 na osobę/. Zadaniem dzieci jest wstać, gdy usłyszą swoje słowo.
Proste ćwiczenie, ale wymagające koncentracji i skupienia. Jest też trochę uśmiechu, gdy 2 osoby wstaną do tego samego słowa.
Iwona Lidwin :-)
W trakcie oglądania video moi uczniowie mają kilka karteczek. Na każdej z nich zapisują słowa/wyrażenia, które kojarzą się z treścią filmu. Wszystkie karteczki trafiają do wspólnego stosu. Następnie indywidualnie/w parach/grupach dzieci losują po jednym wyrażeniu i muszą wybrać czy chcą:1. Stworzyć z tym wyrażeniem zdanie zgodne z treścią filmu 2. Powiedzieć kilka innych słów/wyrażeń do tego zwrotu, zgodnego z treścią filmu. Można ustalić różną ilość punktów za wybrane zadanie.
OdpowiedzUsuńZadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest wypisanie 10/15 słówek. Po projekcji wymieniają się z kolegą/koleżanką obok kartkami z wyrazami i tłumaczą. Osoba, która najszybciej i prawidłowo przetłumaczy wygrywa.
OdpowiedzUsuńPrzed rozpoczęciem tłumaczenia możemy ustawić timer aby bardziej zmotywować i zmobilizować uczniów ;-)
Moje ulubione ćwiczenie z materiałami video składa się z kilku etapów:
OdpowiedzUsuń- wybieramy materiał video i wprowadzamy go na lekcji; pracujemy na nim, wykorzystując różne techniki, np. wykorzystując te opisane powyżej w artykule (sama często z nich korzystam). Uczniowie poznają bohaterów, historię, uczą się słownictwa, utrwalają gramatykę, rozmawiają o filmie. Po takiej lekcji uczeń jest już dość dobrze zaznajomiony z treścią filmu oraz "oswojony" z nowym słownictwem czy strukturami gramatycznymi.
- na koniec lekcji uczeń otrzymuje przygotowany przez nas wcześniej handout (oczywiście można też pracować na wersji elektronicznej, jeśli ktoś tak woli lub prowadzi np. lekcje indywidualne online). Ćwiczenie to będzie stanowiło bazę do kolejnej lekcji. Informujemy więc o tym ucznia i tłumaczymy, dlaczego wykonanie zadanie jest dla nas (i nauczyciela, i ucznia) ważne.
Co zawiera handout? Wybieramy kilka/kilkanaście ciekawych zwrotów, wyrażeń, które pojawiły się w video i wypisujemy je na kartce w języku polskim. W zależności od poziomu zaawansowania i długości samego materiału, można przygotować od kilku do kilkunastu takich zwrotów. Mogą to również być same słówka, jeśli uczymy poziomy podstawowe. Do handoutu dołączamy link do video i prosimy ucznia, aby w domu obejrzał raz jeszcze nagranie i spróbował dopasować do wyrażeń, które zapisaliśmy w języku polskim na handoucie, ich odpowiedniki w języku angielskim. Tak naprawdę aby wykonać to zadanie, najprawdopodobniej uczeń będzie musiał odtworzyć kilkukrotnie niektóre fragmenty, zatrzymać film, aby wychwycić pewne kwestie, poszperać w internecie, żeby upewnić się, że zapisał to, co usłyszał w poprawny sposób, a przede wszystkim wrócić do notatek z poprzedniej lekcji, aby sprawdzić tłumaczenie słówek czy konstrukcję danych struktur gramatycznych. Będzie więc musiał nieco głębiej przeanalizować taki film. Zaletą tego ćwiczenia jest to, że uczeń "przy okazji" ćwiczy rozumienie ze słuchu, powtarza zdobytą już wiedzę oraz uczy się nowych rzeczy (np. nowych słówek, które nie były omówione na lekcji). :) Dodatkowo, jeśli film jest umieszczony na YouTubie, uczeń może sobie regulować prędkość odtwarzania i zwolnić nagranie w trudniejszych do zrozumienia momentach.
Robiłam to ćwiczenie ostatnio z jednym z odcinków Peppa Pig - "Playground" na zajęciach indywidualnych. Wyszło świetnie i bardzo się podobało. Świnka Peppa to kopalnia fajnych, "autentycznych" zwrotów i przy okazji słownictwa codziennego użytku. A przy tym odcinki nie są długie i szybko i łatwo można tego typu ćwiczenia na ich podstawie przygotowywać.
- na kolejnej lekcji wspólnie sprawdzamy zadanie. Jeśli uczniowi nie udało się wychwycić któregoś zdania, odtwarzamy fragment filmu, w którym się ono pojawiło i pomagamy uczniowi je "wyłapać". Kiedy omówimy całość, przechodzimy do ćwiczenia wymowy i intonacji. :)
- nauczyciel wybiera dość krótki fragment nagrania, odtwarza go. Następnie odtwarza fragment od początku, jednak tym razem zatrzymuje go po wypowiedzeniu przez bohatera filmu swojej kwestii. Zadaniem ucznia jest dokładne powtórzenie zdania/zdań, zachowując ten sam sposób intonowania. Można również zachęcić ucznia, aby wczuł się w daną postać i spróbował naśladować również emocje bohatera (i np. wypowiadać zdania podekscytowanym, płaczliwym albo smutnym głosem, tak jak bohaterowie :) Jest przy tym bardzo dużo zabawy, bo uczniowie czasem nawet za bardzo się wczuwają :D). Możemy prosić uczniów o kilkukrotne powtarzanie tej samej kwestii. Efektem ubocznym będzie zapamiętanie przez uczniów w całości zdań, które ćwiczyli (uczenie się słów w kontekście!).
Dzięki temu, że uczeń popracował samodzielnie z filmem w domu, bardzo łatwo przychodzi mu powtarzanie za bohaterem, więcej rozumie, wie, czego się może spodziewać, wie tak naprawdę, o czym mówi, co powtarza. Na lekcji natomiast może się bardziej skupić na swojej wymowie i naśladowaniu sposobu mówienia bohaterów. :)
Hej, kiedy zdarzy się już, że ubłagają mnie, aby zrobić dziś „movie lesson” wtedy muszą wypisać podczas filmu jak najwiecej przykładów użycia konstrukcji, którą na ostatnich lekcjach omawiamy np. Zdania z present perfect :) oczywiście angielskie podpisy nieco ułatwiają im sprawę. Wtedy lekcja jest dużo mniej zmarnowana...można nawet powiedzieć, że nauka nabiera innego wymiaru :D
OdpowiedzUsuńA gdyby tak zrobić z naszych uczniów lektorów dubbingujących np. dialogi? Mamy wtedy do wyboru wiele materiałów w języku polskim, które uczniowie mogli by przetłumaczyć, zinterpretować i nagrać nową ścieżkę dźwiękową z podziałem na role. Byłoby to nieco pracochłonne ale wspólne oglądanie takiego dzieła (a także porównanie wielu wersji tego samego filmu) byłoby hitem lekcji :)
OdpowiedzUsuńW ramach zajęć rozwijających z języka angielskiego prowadzę cykl lekcji pod hasłem English Movies Corner. Uwielbiam technikę freeze framing (stop-klatka), polegającą na zatrzymywaniu fragmentów filmu i przewidywaniu, co wydarzy się dalej. Dzięki tej aktywności dzieci uruchamiają wyobraźnię, ćwiczą mówienie i struktury gramatyczne (will, going to). Często też piszemy recenzje, tworzymy prezentacje multimedialne o ulubionych serialach, wykonujemy plakaty filmowe bądź szukamy błędów w tłumaczeniach i proponujemy własne wersje tytułów lub zdań. Oglądaliśmy m.in. takie hity jak: "Igrzyska śmierci", "Charlie i fabryka czekolady", "Więzień labiryntu". W tym roku zamierzamy dodatkowo nakręcić trailer; )
OdpowiedzUsuńOgromnie dziękuję wszystkim za tyle wspaniałych pomysłów w komentarzach :) Doceniam <3
OdpowiedzUsuń