września 22, 2018
Świętuję 1500 fana na fb! Post pełen dobroci i KONKURS
Dziękuję! Dziękuję Wam, że tak licznie odwiedzacie mojego bloga. Ten post miał powstać z okazji 1500 fana na fb, ale nie zdążyłam :) Nie tylko dlatego, że mam więcej pracy niż czasu, ale także poniekąd "przez Was", bo ostatnio przybywaliście w takim tempie, że nie zdążyłam się przygotować. A chciałam podziękować Wam nowym postem (mam nadzieję, że przydatnym), a także konkursem z nagrodami, które Wam się bardzo spodobają. Zapraszam Was więc do lektury tego "Postu Pełnego Dobroci" - doczytajcie do końca, bo tam dowiecie się, co i w jaki sposób można wygrać :)
W dzisiejszym wpisie dowiecie się w jaki sposób wprowadzam zaimki osobowe i czasownik "to be" w 4 klasie. Jest to temat niby prosty, ale każdy, kto kiedyś tego uczył wie, że uczniowie potrafią wyrecytować osoby oraz odmianę czasownika, ale gdy przychodzi do praktyki, to w zadaniach - nawet na dużo późniejszym etapie - wszystko im się myli. Najczęściej wynika to z faktu, że mają trudności z uzmysłowieniem sobie, która to jest osoba w przypadku, gdy nie jest wprost powiedziane, że jest to np. "he", a zamiast tego jest np. "my uncle". Już nie mówiąc o przypadkach bardziej skomplikowanych jak np. "my friend and I" albo "John and Mary". Jeśli uczniowie nauczą się rozróżniać jaka to osoba, to wszystko czego później będą się uczyć, będzie dla nich dużo łatwiejsze. No i dla nas nauczycieli życie będzie prostsze bez "John and Mary is" ;)
ZAIMKI OSOBOWE
Co będzie potrzebne?
arkusz dużego papieru, mniejsze karteczki (mogą być w różnych kolorach), klej i coś do pisania (dobre będą pisaki)
- Przygotuj kilka karteczek z napisami, np.: pens and pencils, a book, my sister, John, my best friend and I, a house, a dog, cats itd.
- Napisz na dużej kartce papieru zaimki osobowe - możesz je obrysować w ramki, kółeczka czy serduszka
- Pokazuj dzieciom karteczki z napisami i wspólnie spróbujcie ustalić, która to jest osoba
- Następnie rozdziel karteczki wśród dzieci i poproś ich, aby samodzielnie dopasowali napisy do osób, a następnie je nakleili (wokół, pod lub nad)
- Niech dzieci pracują samodzielnie, a Ty krąż wokół i tłumacz lub podpowiadaj w razie potrzeby
- Gdy przykleją już swoje karteczki, rozdaj im puste i poproś, aby teraz same wymyśliły napisy i przykleiły je w odpowiednich miejscach
Taki plakat można później powiesić w sali i korzystać z niego w razie potrzeby w czasie lekcji w przyszłości.
Tip: W przypadku dużej grupy podziel uczniów na mniejsze grupki i zróbcie kilka plakatów.
Na koniec uczniowie potrzebują trochę więcej praktyki. Możecie im wydrukować jakieś zadania - ja np. uwielbiam książkę Macieja Mataska "Gramatyka angielska dla początkujących" i gorąco Wam ją polecam. Można też samemu rozrysować coś na tablicy i uczniowie mogą łączyć, dopisywać czy rysować już w swoich zeszytach. Mogą też robić zagadki sobie nawzajem - np. osobie z która siedzą w ławce.
TO BE
Co będzie potrzebne?
kilka kartek papieru przeciętych na pół lub mniejszych, paseczki wycięte z papieru, nożyczki, coś do pisania, klej
- Rozpisz na tablicy odmianę czasownika "to be" - niech uczniowie przy okazji przypomną ci różne "zamienniki" zaimków osobowych
- Połówki lub ćwiartki kartek ponacinaj w ten sposób (moi uczniowie mają duże zeszyty, więc mamy połówki kartek):
- Zadaniem uczniów jest zapisanie zaimków w języku polskim i angielskim w sposób jak na zdjęciu wyżej. Ja zawsze przygotowuje jedną kartkę z nacięciami i napisami wcześniej, żeby pokazać uczniom jak to ma wyglądać i w ten sposób uniknąć dodatkowych pytań :)
- Następnie rozdaje dzieciom resztę kartek (tych ćwiartek) tak, aby każdy uczeń miał po 3 kartki, najlepiej innego koloru)
- Dzieci naklejają karteczki w ten sposób, że smarują je klejem tylko na trzech brzegach i przyklejają je nieposmarowanym brzegiem do góry - w ten sposób tworzy się kieszonka:
- Uczniowie piszą na kieszonkach: am, are i is.
- Rozdaj uczniom paseczki papieru z napisanymi zaimkami osobowymi i różnymi innymi ich "zamiennikami" :)
- Ich zadaniem jest powkładanie paseczków do odpowiednich kieszonek
- Następnie rozdaj im puste paseczki, aby sami dopisali swoje pomysły i oczywiście powkładali do odpowiednich kieszonek.
- Na koniec przydałyby się jakieś ćwiczenia, żeby uczniowie mogli zautomatyzować sobie użycie czasownika "to be" w różnych osobach. Proponuję coś, co znajdziecie poniżej:)
Uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest ułożenie poprawnego zdania wykorzystując po jednym wyrazie z każdego kształtu, przy czym zdania nie mogą się powtarzać. Przykład:
Uczeń 1: I am funny.
Uczeń 2: Your friend is 11 yeras old.
Uczeń 1: Your friend is from the USA.
Uczeń 2: Your are Polish.
itd.
Takich zdań powstanie bardzo dużo, a uczniowie muszą się uważnie słuchać, aby nie powtórzyć już raz powiedzianego zdania. Uważam to ćwiczenie za absolutny hit. Nie jest to żaden mój patent, a pomysł zaczerpnęłam z materiałów dodatkowych do książki "Brainy 4" wydawnictwa MacMillan. Moim zdaniem jest genialny, bo:
- uczniowie mogą pracować w parach, a więc wszyscy są zaangażowani jednocześnie
- uczniowie mówią
- uczniowie się słuchają
- uczniowie myślą podczas tego ćwiczenia.
Przygotowałam również takie karty do tworzenia pytań i przeczeń, a także pytań trochę bardziej zaawansowanych, bo zaczynających się od what, who, where, what colour, how old, how much (również jest to inspiracja materiałami dodatkowymi do "Brainy").
Wszystkie karty możecie pobrać klikając poniżej:
Karty można wydrukować i rozdać uczniom (jedna na parę) lub po prostu wyświetlić na tablicy. Ćwiczenie to można kontynuować (jak sugeruje MacMillan) i poprosić uczniów, aby w ustalonym przez nas czasie, np. w ciągu 3 minut, zapisały jak najwięcej zdań z wybranej karty. Uczniowie nie lubią pisać, ale myślę, że to zadanie ich bardzo zmobilizuje :)
KONKURS !
I wreszcie dotarłam do końca :) W podziękowaniu dla Was za to, że jesteście, komentujecie i lajkujecie, mam dla Was trzy prezenty: wydrukowane, zalaminowane i wycięte powyższe karty (po 5 z każdego rodzaju, czyli aż 20 kart), a także 2 gadżety z ulubionego sklepu nauczycieli:
Co trzeba zrobić?
Opisz w komentarzu pod tym postem na blogu aktywność, zabawę lub grę, którą przeprowadzasz gdy ćwiczysz z uczniami zaimki osobowe lub czasownik "to be" (inne niż te opisane przeze mnie). Jedna osoba może zamieścić maksymalnie dwa komentarze. Konkurs trwa do 2 października do godz. 22:00, a wyniki zostaną ogłoszone 4 października.
Biorąc udział w konkursie akceptujesz jego REGULAMIN.
Dajcie znać czy karty Wam się przydadzą, a ja już nie mogę się doczekać Waszych pomysłowych zabaw. Do usłyszenia!