września 22, 2018

Świętuję 1500 fana na fb! Post pełen dobroci i KONKURS



Dziękuję! Dziękuję Wam, że tak licznie odwiedzacie mojego bloga. Ten post miał powstać z okazji 1500 fana na fb, ale nie zdążyłam :) Nie tylko dlatego, że mam więcej pracy niż czasu, ale także poniekąd "przez Was", bo ostatnio przybywaliście w takim tempie, że nie zdążyłam się przygotować. A chciałam podziękować Wam nowym postem (mam nadzieję, że przydatnym), a także konkursem z nagrodami, które Wam się bardzo spodobają. Zapraszam Was więc do lektury tego "Postu Pełnego Dobroci" - doczytajcie do końca, bo tam dowiecie się, co i w jaki sposób można wygrać :)
W dzisiejszym wpisie dowiecie się w jaki sposób wprowadzam zaimki osobowe i czasownik "to be" w 4 klasie. Jest to temat niby prosty, ale każdy, kto kiedyś tego uczył wie, że uczniowie potrafią wyrecytować osoby oraz odmianę czasownika, ale gdy przychodzi do praktyki, to w zadaniach - nawet na dużo późniejszym etapie - wszystko im się myli. Najczęściej wynika to z faktu, że mają trudności z uzmysłowieniem sobie, która to jest osoba w przypadku, gdy nie jest wprost powiedziane, że jest to np. "he", a zamiast tego jest np. "my uncle". Już nie mówiąc o przypadkach bardziej skomplikowanych jak np. "my friend and I" albo "John and Mary". Jeśli uczniowie nauczą się rozróżniać jaka to osoba, to wszystko czego później będą się uczyć, będzie dla nich dużo łatwiejsze. No i dla nas nauczycieli życie będzie prostsze bez "John and Mary is" ;)

ZAIMKI OSOBOWE

Co będzie potrzebne?

arkusz dużego papieru, mniejsze karteczki (mogą być w różnych kolorach), klej i coś do pisania (dobre będą pisaki)
- Przygotuj kilka karteczek z napisami, np.: pens and pencils, a book,  my sister, John, my best friend and I, a house, a dog, cats itd.
- Napisz na dużej kartce papieru zaimki osobowe - możesz je obrysować w ramki, kółeczka czy serduszka
- Pokazuj dzieciom karteczki z napisami i wspólnie spróbujcie ustalić, która to jest osoba
- Następnie rozdziel karteczki wśród dzieci i poproś ich, aby samodzielnie dopasowali napisy do osób, a następnie je nakleili (wokół, pod lub nad)
- Niech dzieci pracują samodzielnie, a Ty krąż wokół i tłumacz lub podpowiadaj w razie potrzeby
- Gdy przykleją już swoje karteczki, rozdaj im puste i poproś, aby teraz same wymyśliły napisy i przykleiły je w odpowiednich miejscach
Taki plakat można później powiesić w sali i korzystać z niego w razie potrzeby w czasie lekcji w przyszłości.
Tip: W przypadku dużej grupy podziel uczniów na mniejsze grupki i zróbcie kilka plakatów.
Na koniec uczniowie potrzebują trochę więcej praktyki. Możecie im wydrukować jakieś zadania - ja np. uwielbiam książkę Macieja Mataska "Gramatyka angielska dla początkujących" i gorąco Wam ją polecam. Można też samemu rozrysować coś na tablicy i uczniowie mogą łączyć, dopisywać czy rysować już w swoich zeszytach. Mogą też robić zagadki sobie nawzajem - np. osobie z która siedzą w ławce.

TO BE

Co będzie potrzebne?

kilka kartek papieru przeciętych na pół lub mniejszych, paseczki wycięte z papieru, nożyczki, coś do pisania, klej
- Rozpisz na tablicy odmianę czasownika "to be" - niech uczniowie przy okazji przypomną ci różne "zamienniki" zaimków osobowych
- Połówki lub ćwiartki kartek ponacinaj w ten sposób (moi uczniowie mają duże zeszyty, więc mamy połówki kartek):
- Zadaniem uczniów jest zapisanie zaimków w języku polskim i angielskim w sposób jak na zdjęciu wyżej. Ja zawsze przygotowuje jedną kartkę z nacięciami i napisami wcześniej, żeby pokazać uczniom jak to ma wyglądać i w ten sposób uniknąć dodatkowych pytań :)
- Następnie rozdaje dzieciom resztę kartek (tych ćwiartek) tak, aby każdy uczeń miał po 3 kartki, najlepiej innego koloru)
- Dzieci naklejają karteczki w ten sposób, że smarują je klejem tylko na trzech brzegach i przyklejają je nieposmarowanym brzegiem do góry - w ten sposób tworzy się kieszonka:
- Uczniowie piszą na kieszonkach: am, are i is.
- Rozdaj uczniom paseczki papieru z napisanymi zaimkami osobowymi i różnymi innymi ich "zamiennikami" :)
- Ich zadaniem jest powkładanie paseczków do odpowiednich kieszonek
- Następnie rozdaj im puste paseczki, aby sami dopisali swoje pomysły i oczywiście powkładali do odpowiednich kieszonek.
- Na koniec przydałyby się jakieś ćwiczenia, żeby uczniowie mogli zautomatyzować sobie użycie czasownika "to be" w różnych osobach. Proponuję coś, co znajdziecie poniżej:)

Uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest ułożenie poprawnego zdania wykorzystując po jednym wyrazie z każdego kształtu, przy czym zdania nie mogą się powtarzać. Przykład:

Uczeń 1: I am funny.
Uczeń 2: Your friend is 11 yeras old.
Uczeń 1: Your friend is from the USA.
Uczeń 2: Your are Polish.
itd.

Takich zdań powstanie bardzo dużo, a uczniowie muszą się uważnie słuchać, aby nie powtórzyć już raz powiedzianego zdania. Uważam to ćwiczenie za absolutny hit. Nie jest to żaden mój patent, a pomysł zaczerpnęłam z materiałów dodatkowych do książki "Brainy 4" wydawnictwa MacMillan. Moim zdaniem jest genialny, bo:
- uczniowie mogą pracować w parach, a więc wszyscy są zaangażowani jednocześnie
- uczniowie mówią
- uczniowie się słuchają
- uczniowie myślą podczas tego ćwiczenia.

Przygotowałam również takie karty do tworzenia pytań i przeczeń, a także pytań trochę bardziej zaawansowanych, bo zaczynających się od what, who, where, what colour, how old, how much (również jest to inspiracja materiałami dodatkowymi do "Brainy").


Wszystkie karty możecie pobrać klikając poniżej:

https://drive.google.com/file/d/1id9XjgulJROYGYRnVYpIRJh5W7GaYv86/view?usp=sharing

Karty można wydrukować i rozdać uczniom (jedna na parę) lub po prostu wyświetlić na tablicy. Ćwiczenie to można kontynuować (jak sugeruje MacMillan) i poprosić uczniów, aby w ustalonym przez nas czasie, np. w ciągu 3 minut, zapisały jak najwięcej zdań z wybranej karty. Uczniowie nie lubią pisać, ale myślę, że to zadanie ich bardzo zmobilizuje :)

KONKURS !

 I wreszcie dotarłam do końca :) W podziękowaniu dla Was za to, że jesteście, komentujecie i lajkujecie, mam dla Was trzy prezenty: wydrukowane, zalaminowane i wycięte powyższe karty (po 5 z każdego rodzaju, czyli aż 20 kart), a także 2 gadżety z ulubionego sklepu nauczycieli:



Co trzeba zrobić?

Opisz w komentarzu pod tym postem na blogu aktywność, zabawę lub grę, którą przeprowadzasz gdy ćwiczysz z uczniami zaimki osobowe lub czasownik "to be" (inne niż te opisane przeze mnie). Jedna osoba może zamieścić maksymalnie dwa komentarze. Konkurs trwa do 2 października do godz. 22:00, a wyniki zostaną ogłoszone 4 października.

Biorąc udział w konkursie akceptujesz jego REGULAMIN.


Dajcie znać czy karty Wam się przydadzą, a ja już nie mogę się doczekać Waszych pomysłowych zabaw. Do usłyszenia!




13 komentarzy:

  1. Ja lubię pracować z kolorowymi karteczkami, bo sa łatwe i szybkie w zrobieniu. Rozdaje uczniom 3 kolorowe karteczki z napisami am/is/are, np: czerwona to am, zielona is, niebieska are. Podaję różne osoby, zaczynam od podstawowych osób, żeby rozkręcić uczniów, następnie utrudniam i podaję inne, np. Kasia and Tomek, you and I itd. Zadaniem uczniów jest podnieść karteczkę z właściwą odmianą. Dzięki karteczkom widzę od razu czy ktoś popełnił błąd, uczniowie też mogą to zobaczyć i szybko dokonać autokorekty. Przy okazji ćwiczymy słuchanie ze zrozumieniem. Pozdrawiam Dagmara Kilkowska

    OdpowiedzUsuń
  2. Super sposobem na ćwiczenie *to be* jest zagrać z uczniami w popcorn, trzeba przygotowac 3 pudełka w kształcie tych kinowych na popcorn, na jednym nakkejamy napis is, na następnym are i na ostatnim am .Na karteczkach w mniej więcej kształcie popcornu piszemy różne zamki osobowe, imiona , lub słowa typu my mum, my dad, his friend itd zadaniem uczniów jest wrzucić * to be popcorn* do odpowiedniego pudełka. Jeżeli grupa jest duża to idealnie byłoby podzieli klasę na mniejsze grupy i przygotować kilka zestawów. Pozdrawiam, Karolina Szukalska

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniałości! Nakleiłabym uczniom na koszulki poszczególne części zdania: he - is - a teacher, I - am -happy itp i budowalibyśmy takie „żywe zdania” 🙂 głośno je razem odczytując 🙂 później moglibyśmy poćwiczyć pytania i inwersję! Na pewno zapadłoby in w pamięć, i przy okazji byłoby sporo ruchu i śmiechu 🙂 później uczniowie zapisałby zdania do zeszytu lub na tablicy 🙂 w formie rywalizacji: która grupa utworzy więcej zdań 🙂

    OdpowiedzUsuń
  5. Podstawowe struktury gramatyczne zawsze wprowadzam za pomocą kolorowych wyrazów czy obrazków. Nawet w tym tygodniu miałam osoby i czasownik 'to be' :) także opiszę co zrobiłam na zajęciach. Z pomocą przyszedł mi....Scooby-Doo :) Wydrukowałam postaci z bajki. Jako ' I 'miałam Kudłatego wskazującego na siebie, 'you' - Freda wskazującego 'na uczniów ' :) 'he/she/it' - Kudłaty/Velma/Scooby; 'we' - wszyscy i Scooby-Doo z wyciągniętymi łapkami jakby wszystkich chciał objąć . 'They' - przerażony Scooby-Doo na rękach Kudłatego a nad nimi ręką :) oraz 'you' Scooby-Doo i Kudłaty pokazują na 'uczniów'. Najpierw ćwiczylismy osoby przez pokazywanie. Ja mówiłam np. 'She' a uczniowie mieli pokazać na koleżankę z klasy. I tak wszystkie osoby . Potem miałam przymiotniki, np. Funny, short, thin, hungry itd. Uczniowie robili miming. Potem sami decydowali jaka cecha do jakiej osoby. Ja przyczepiałam na tablicy obok danej osoby. Potem przykliłam odmienione czasowniki 'to be' - każdy innym kolorem i powiedziałam, że każde to 'slówko' znaczy 'być' natomiast muszą one być przy odpowiedniej osobie. Osoba 'I' była na czerwono jak również 'am' - zrobiłam specjalnie kolor czerwony aby uczniowie zapamiętali, że ta forma jest tylko i wyłącznie do siebie samych. Potem dopasowalismy kolorami do kolejnych osób. Czytaliśmy zdania na głos. Potem dodatkowo tłumaczyłam kiedy używamy danej formy - l.poj. oraz mn. Następnie zdjęłam formy czasownika i uczniowie mieli sami powiedzieć do jakiej osoby dana forma. Później zamieniłam zaimki na imiona aby uczniowie wiedzieli, że nie zawsze będą tylko osoby. I ćwiczylismy. Potem kazałam wypisać członków rodziny lub przyjaciół i sami mieli układać zdania :) Lekcje przeprowadzilam w klasach 4 a nawet z dorosłymi, którzy zaczynają uczyć się angielskiego :D Uczniowie zadowoleni, bo znają bajkę i bardzo ją lubią :) Dorośli również, bo to było 'cos innego' :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Gramatyczne KABOOM!
    Znana i lubiana gra w gramatycznej odsłonie - na dużych patyczkach laryngologicznych piszę lub przyklejam wydrukowane krótkie zdania, np. Lisa ... a student. Każde z nich jest też oznaczone + lub - (w zależności od tego, czy ma to być zdanie twierdzące czy przeczące). W puli jest kilka patyczków z narysowaną bombą. Dzieciaki losują patyczki, uzupełniają poprawnie zdania i zdobywają punkty. Błędne zdanie to brak punktu. Kaboom - wiadomo... :)
    Joanna Homoncik

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaimkowe DOMINO
    Po zapoznaniu uczniów z zaimkami osobowymi proszę ich o przygotowanie gry DOMINO. Rozdaję kartki z szablonem kostek gry. Uczniowie pracują w parach - wpisują samodzielnie zaimki i imiona lub np nazwy członków rodziny - tzn. na jednym kafelku kostki piszą np.' my sister' a na drugim 'he', na kolejnej kostce np. 'my uncle' oraz 'they' a na jeszcze innej 'children' oraz 'she'. Trzeba to dzieciom dokładnie wytłumaczyć na przykładzie wcześniej przygotowanych kostek gry a najlepiej zrobić też bank słów, z których mogą korzystać. Uczniowie wycinają grę i grają w Domino zgodnie z zasadami tej gry. Później mogą się też wymienić z inną parą. A na koniec ułożyć kilka zdań z wykorzystanym słownictwem - np. My uncle is nice. He's 34 years old.

    "Przybij piątkę zaimkowi!"
    Przygotowuję kartki z zaimkami w 3 (w zależności od ilości dzieci) egzemplarzach (kartki w różnych kolorach - np I-niebieskie, we - różowe lub chociaż robię kredkami kolorowe ramki) i wieszam w różnych miejscach w sali. Następnie podaję imiona, nazwy członków rodziny czy inne rzeczowniki i uczniowie mają za zadanie podejść do odpowiedniego zamka (jeśli to bezpieczne ze względu na układ sali i ilość uczniów, mogą też przybić piątkę czyli dotknąć kartkę z odpowiednim napisem).
    Dobra zabawa gwarantowana :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mój sposób na czasownik "to be" to "recytacja" czasownika ....tak tak nuda...:)Więc zapodaję uczniom podkład muzyczny Freestyle Rap Instrumental Beat i sobie śpiewamy - A am - ja jestem itd.Jest wesoło, muzycznie a czasownik :to be"pozostaje na długo w pamięci uczniów:) Pozdrawiam Sylwia

    OdpowiedzUsuń
  9. Karty z obrazkowe z osobami (Scooby Doo, Harry Potter, Minion, Elza itp) plus karty ze słówkami (slim, young, hungry, tall,short, funny, friendly itp) Do tego kostka na której wyrzucamy czy układamy pytanie, zdanie pozytywne czy negatywne. Uczniowie losują karty, rzucają kostką i układają zdania np. Scooby Doo isn't slim.

    OdpowiedzUsuń
  10. www.english-spot.pl30 września 2018 22:57

    Pod tablica ustawiam dwa krzesła. Jedno to is, drugie are, dzieciaki ustawiają się w dwa rzędy, stoją w pewnej odleglosci od krzeseł. Gdy mówię np. My dad, pierwsze osoby z rzędów muszą szybko dobiec do odpowiedniego krzesła i na nie usiąść.kto pierwszy usiądzie na dobrym krześle, ten zdobywa punkt dla swojej drużyny. dużo ruchu, maksimum zaangażowania, słabsi uczniowie równie aktywnie biorą udział, bo zawsze mogą spojrzeć do jakiego krzesła biegnie kolega z drugiej drużyny, a dzięki temu pozwoli to im zapamiętac poprawną odmianę. Nauczyciel nie musi zbyt wiele czasu poświęcać na przygotowanie materiału, wiec wszyscy są zadowoleni:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zaimki osobowe oraz czasownik ''to be'' ćwiczymy grając w SPIN THE BOTTLE. Potrzebujemy karty obrazkowe z przymiotnikami, zwierzętami, pojazdami (angry, sad, hungry, lion, elephant, rabbit, car, airplane, train...) oraz plastikową butelkę. Siadamy w kręgu, karty leżą na stosie obrazkami do dołu. Zaczynam grę kręcąc butelką, następnie biorę pierwszą kartę ze stosiku. W zależności na kogo pokazuje butelka (powiedzmy, że na chłopca) układam zdanie ze słówkiem z obrazka, np. ''He is angry.'' Zadaniem ucznia jest zagrać złość, a później zakręcić butelką. Jeśli butelka wskazuję na dziewczynkę, a na karcie mamy np. pociąg zdanie brzmi ''She is a train'', uczennica naśladuje pociąg, itd. Jeśli butelka wskazuje na miejsce między uczniami: They are sleepy'', a jeśli na osobę, która kręci ''I am a cat'', itd., itp. Ewelina Er

    OdpowiedzUsuń
  12. Wyjątkowo przydatny wpis. Karty są świetne - na pewno z nich skorzystam. Ostatnia karta to tworzenie przeczeń? Brakuje ''not''. W twierdzeniach i przeczeniach dałbym też dużą literę na początek, skoro jest w pytaniach. Dzięki! :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © mini english blog , Blogger