lipca 05, 2018

Z cyklu Lodołamacze - Stop the Bus game

Dziś kolejny wpis z cyklu "Lodołamacze". Różnego rodzaju gry, które pomagają budować grupę, integrować i przełamywać ewentualną nieśmiałość są na wagę złota  na początku roku szkolnego, na obozach, koloniach, półkoloniach czy na zajęciach w grupach, których my jako nauczyciele nie znamy. Taką grą jest na przykład "Stop the Bus", czyli odpowiednik naszej zabawy "Państwa - miasta".




Zasady gry:

- prowadzący grę podaje kilka kategorii słownictwa
- wyznacza również jedną literę alfabetu np. w ten sposób, że jeden z uczestników gry po cichu "w głowie" mówi alfabet, a inna osoba, np. prowadzący mówi "Stop" w wybranym przez siebie momencie
- uczestnicy gry mają za zadanie w jak najszybszym czasie wypisać słowa zaczynające się na wyznaczoną w ten sposób literę alfabetu (pasujące do podanych wcześniej kategorii słownictwa) - ilość oraz rodzaj kategorii zależy od prowadzącego grę
- można grać indywidualnie lub grupowo
- osoba (lub grupa), która jako pierwsza skończy uzupełniać wszystkie kategorie krzyczy: "Stop the bus!" 
- po sprawdzeniu odpowiedzi, jeśli wszystkie słowa zostaną zaakceptowane jako prawidłowe, osoba (lub grupa) ta dostaje punkt

KATEGORIE

Nie odkryję Ameryki mówiąc, że kategorie muszą być dostosowane do poziomu uczestników. I choć gra ta jest bardzo uniwersalna, to trzeba pamiętać, że uczestnicy muszą już umieć pisać, a także mieć już jakiś zasób słownictwa. Poniżej podam kilka przykładów kategorii:

1. Niższe poziomy: colours, animals, fruit, vegetable, food, means of transport, clothes
2. Bardziej zaawansowani uczniowie: things made of wood (metal, paper etc.), things in your bedroom (bathroom, kitchen etc.), insects, things you can put into your pocket, mammals, things in a forest, things in Asia (Europe, America etc.), sport equipment, sweet things (bitter, spicy etc.), gestures, emotions and feelings, character traits, materials, soft things (fluffy, hard, tall etc.), things that don't fit in a truck, words connected to movement, things that can't do by yourself, things that fly, things that don't move...

Jeśli macie jakieś pomysły na kategorie, to napiszcie w komentarzu. Dobrze mieć taka bazę, do której zawsze można wrócić w razie braku pomysłów :)







9 komentarzy:

  1. Bardzo pomysłowe wykorzystanie znanej kiedyś gry, naprawdę brawa za kreatywnosć :) Podziwiam zapał tworzenia

    OdpowiedzUsuń
  2. Fantastyczny pomysł! Może 'Weather' - tu można na różnych poziomach jest przecież tyle słów opisujących pogodę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. “Things that don't fit in a truck” - clever :D English names, English songs, electronics, in your backpack, in your lunchbox, celebrities/politicians :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Super! Pytanko....Czemu to nazywa się stop the bus i czy jest jakiś template udostępniony? ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tabelkę mogą uczniowie szybko narysowac-kwestia 1 minuty roboty. Natomiast jeśli chodzi o nazwe to nie mam pojecia 😁 Pytalam kilku niezależnych native speakerow i żaden z nich też nie wiedzial 😀😉

      Usuń
  5. Pomysł na kategorię to: A gift for your teacher/Mrs Nowak. Oczywiście wszystko z przymrużeniem oka. Wyszło całkiem zabawnie :) Inne kategorie to verb, adjective, noun. Moi uczniowie przy okazji nauczyli się tych słów.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © mini english blog , Blogger