5 uniwersalnych zabaw w żłobku. Akcja Maluch Na Językach

marca 22, 2020

5 uniwersalnych zabaw w żłobku. Akcja Maluch Na Językach


Dzisiejszy wpis, ukazuje się w ramach projektu MALUCH NA JĘZYKACH. Projekt ten powstał z inicjatywy twórczyni strony Angielskie Bajanie, i ma na celu promowanie nauki  języków obcych od najmłodszych lat. Obecnie prowadzony jest przez Angielskie Bajanie oraz EnglishLand ze współudziałem ekspertów (nauczycieli, lingwistów, pedagogów) pracujących z dziećmi nawet od urodzenia! Wpis ten będzie aktywny tylko przez miesiąc, następnie zostanie usunięty, ale dostęp do materiałów będzie możliwy poprzez zakup e-booka, w którym ukażą się wszystkie artykuły tej edycji (jesień, zima, wiosna, lato).




Kto choć raz miał do czynienia z malutkimi dziećmi w żłobku, ten z pewnością pamięta swoje zaskoczenie pomieszane z przerażeniem. Ale jak to? Przecież oni nie mówią, ledwo chodzą i ciężko się z nimi skomunikować. Mnie aż tak ta grupa wiekowa nie przerażała (choć nie powiem - zaskoczyła), może dlatego, że gdy zaczynałam uczyć dzieci w wieku żłobkowym, to sama w domu jeszcze nie tak dawno miałam dwójkę osobistych maluszków i wiedziałam z jednej strony czego się spodziewać, a z drugiej wiedziałam też co działa na takie dzieciaczki, a co kompletnie ich nie interesuje. Nie powiem, żeby moje pierwsze zajęcia były sukcesem, ale od tamtej pory sporo się nauczyłam, jak np. tego, że niezwykle ważne dla tak małych dzieci jest poczucie bezpieczeństwa, które pomalutku możemy zbudować wprowadzając stałe elementy do naszych zajęć. Może to być zawsze ta sama struktura zajęć lub te same zabawy - każda powtarzalna rzecz w trakcie zajęć sprawi, że dzieci nabiorą zaufania i będą chętnie brać udział w zajęciach.

Chciałam opisać Wam moje uniwersalne aktywności, które sprawdzają się na każdych zajęciach, niezależnie od tematu czy nastroju dzieci. Są przez nich lubiane i w związku z tym bardzo często przeze mnie wykorzystywane.


1. Mystery box
To moje żółte pudełko po prezencie wyłożone pociętą bibułą - głównie w celu wygłuszenia hałasu różnych przedmiotów obijających się o pudełko gdy biegnę do autobusu, ale także dlatego, że dzieci mogą tam szperać i szukać schowanych w bibule przedmiotów.  Co tam jeszcze wkładam? Wszystko co możliwe :) Czyli np, zakrętki, małe obrazki, wycięte figury z papieru, zwierzątka lego duplo, ozdoby na choinkę, papierowe rybki, książeczki. Dosłownie wszystko co potrzebne jest mi na zajęcia, a mieści się w pudełku. Jednym z elementów moich zajęć zawsze jest wyjęcie tego pudełka i zaśpiewanie piosenki "Mystery box" Super Simple Songs. Śpiewamy klepiąc się do rytmu w kolana na słowa "mystery box", a na słowa "What's inside the mystery box?" ja klepię w pudełko, które stoi przede mną. Następnie potrząsam pudełkiem, odwracam go do góry nogami, przykładam do ucha i mówię: "Hmmmm, what's inside the mystery box, today?" Te dzieci, które potrafią trochę mówić zazwyczaj zgadują i zwykle mówią, że znajduje się tam to, co było w pudełku ostatnim razem :) A te, które jeszcze nie mówią kołyszą się w takt muzyki i patrzą z zaciekawieniem







2. Zabawy paluszkowe
Uwielbiane przez dzieci i przeze mnie, bo nie wymagają ode mnie większych przygotowań :) Najpierw uczę dzieci wszystkim znanej piosenki: “Family finger”: gruby paluszek to daddy, palec wskazujący to mummy, i dalej: brother, sister and baby. Gdy już ta piosenkę mamy opracowaną i w miarę ogarniętą, to potem śpiewamy ją z każdym nowym zestawem słówek, np. gdy uczymy się o zabawkach, to śpiewamy: Teddy finger, teddy finger where are you? Here I am, here I am, how do you do? Dolly finger, dolly finger … itd. Dzięki temu, że dzieci znają melodię i słowa, od razu “w to wchodzą” :)


3. Chusta animacyjna
Ja używam takiej mniejszej chusty, którą zamówiłam z Chin już jakiś czas temu. Jest na tyle mała, że mieści mi się do torby wraz z pudełkiem, pacynką i kilkoma innymi bardzo potrzebnymi rzeczami :) Chusta służy nam do wielu aktywności, ale bardzo często służy nam też do zwykłego siedzenia - wtedy np. proszę: “Asia, sit down on red, please” itd. uwierzcie mi, trochę to trwa zanim wszyscy usiądą gdzie trzeba (gramolą się i gramolą). Gdy już siedzimy na chuście, to wszystko co wyjmujemy z mojego tajemniczego pudełka i układamy na kolorach chusty: albo sortujemy kolorystycznie, albo według wielkości. Gdy już rozłożymy, to również wspólnie składamy - nie wiem do końca dlaczego, ale dzieci uwielbiają tą aktywność :)




4. Pacynka

Moja pacynka (kotek Cookie z programu dla przedszkolaków "Cookie and friends") mieszka w mojej torbie i wstydzi się z niej wychodzić. Ja go zawsze wołam: "Cookie, come out!", a on wystawia najpierw tylko nogę, więc ja pytam dzieci: "What is it?" I odpowiadam: "It's a leg. Show me your legs" i klepiemy się po nóżkach. Kontynuuję z innymi częściami ciała, aż Cookie wyskakuje z torby i wita się z dziećmi podając im łapkę. W grupie 2-3 latków dzieci zaśmiewają się do rozpuku, gdy ja go wołam, a on sobie żartuje i wystawia to nogę, to ogon.  Na do widzenia Cookie przybija każdemu piątkę i często daje przytulaka. Dzieci zawsze o niego pytają i zaglądają mi do torby jak tylko wejdę do sali. Czasami zdarza się, że zapomnę Cookiego i wtedy muszę opowiadać jak to Cookie został w domu, bo się przeziębił i ma kaszel :) Dzieci, te które potrafią już mówić pytają czy leży w łóżku i czy dałam mu syropek.




5. Rytmizowanie
Jest to coś, co możemy zastosować praktycznie do wszystkiego: słownictwa czy całych fraz. Możemy rytmizować na różne sposoby: głośno, cicho, sylabizując, powtarzając 3 razy to samo, raz cicho i raz głośno, a przy okazji polecam klepanie się w kolana, brzuszki czy w podłogę. Przy tym bardzo często daję dzieciom coś do rączek. Nie chodzi mi o to, żeby się czymś bawili (podczas gdy mają się skupić), ale zauważyłam, że gdy mają zajęte czymś rączki to chętnie się uczą i lepiej współpracują. Zazwyczaj daję im kulki waty, kolorowe pomponiki, zakrętki, dzwoneczki, wycięte kształty z pianki.

Na dzisiaj to wszystko.
A ja jeszcze chciałam Was serdecznie zaprosić do lektury innych wpisów akcji #maluchnajęzykach.
Oto autorzy i ich wpisy:
Małe Duże   
Hummingbirds
English Freak
Let's Read English
Angielskie Bajanie

Uczucia i emocje -prezentacja online

marca 21, 2020

Uczucia i emocje -prezentacja online



Przeszłam na online i sprawdzam różne rzeczy - niektóre są super, inne mnie zawiodły, ale ta prezentacja, którą Wam dzisiaj udostępniam całkiem nieźle mi się sprawdziła. Stworzyłam ją dla moich uczniów z drugiej klasy, z którymi pracuję na programie Incredible English 2, ale może przydać się również nauczycielom, którzy nie znają tego podręcznika.


Jest to prezentacja na podstawie unitu 7, czyli dotyczy tematu emocji i uczuć: happy, dizzy, cross, sad, scared, bored, hungry, sleepy, hot, cold. Dzięki prezentacji przećwiczycie i utrwalicie z uczniami całe zdania: He's ... oraz She's ..., a także pytanie How is she? How is he? Zamieściłam tam także inne zadania angażujące uczniów, np Bingo oraz linki do materiałów wydawnictwa Oxford online i gry Bamboozle.

Korzystajcie i dajcie znać czy spełnia swoje zadanie.




Illnesses and injuries - I have who has z tłumaczeniem fragmentów zdań

marca 09, 2020

Illnesses and injuries - I have who has z tłumaczeniem fragmentów zdań



Temat na czasie - zważywszy na koronawirusa prężnie rozwijającego się w Polsce. Jest to temat na czasie również dla moich 6 klasistów, którzy właśnie zaznajamiają się z chorobami, uszkodzeniami i rozwiązaniami, które można zastosować na dane problemy. Nie będę się rozpisywać, bo grę I have who has znają chyba wszyscy. Najbardziej znaną wersją jest ta obrazkowa, ale ja często ją wykorzystuję do ćwiczenia funkcji językowych czy gramatyki (zachęcam do zajrzenia na bloga tutaj) oraz tak jak dziś - do ćwiczenia zadania z egzaminu ósmoklasisty, czyli tłumaczenia fragmentów zdań.




Aby pobrać grę, należy kliknąć w grafikę poniżej.


Jeśli przyda Ci się ta gra, to nie zapomnij zostawić komentarza!

A jeśli jesteście zainteresowani super grą z qr kodami z okazji Dnia Swiętego Patryka to zapraszam tutaj.
5 speaking tasks, czyli jak uczyć dzieci mówienia z kursami Bugs Team 1 oraz Tiger&Friends 1

marca 02, 2020

5 speaking tasks, czyli jak uczyć dzieci mówienia z kursami Bugs Team 1 oraz Tiger&Friends 1




Uwielbiam Bugs Team 1. Mówię to głośno każdemu i wszędzie. Miałam to szczęście, że w tym roku mogłam sama wybrać podręcznik dla moich pierwszoklasistów. Zachęcona przez koleżanki po fachu zdecydowałam się na Bugs Team 1 i teraz jestem im ogromnie wdzięczna za takie rady :) Niezależnie od wieku uczniów, zawsze staram się tak zorganizować lekcje, aby to zadania komunikacyjne stanowiły ich trzon. I prawda jest taka, że w przypadku wielu kursów jeśli nauczyciel chciałby bazować tylko i wyłącznie na książce, to bywa to utrudnione. Odkąd pracuję z "Bugsami" nie mam potrzeby przynoszenia dodatkowych materiałów, bo wszystko czego potrzebuję mam tak naprawdę w podręczniku i ćwiczeniach. W dzisiejszym wpisie chciałabym przedstawić Wam moje 5 sposobów na zadania, które uczą dzieci mówienia jednocześnie z powodzeniem realizując podstawę programową.


Zabawa w sklep


"Proszę Pani, a pobawimy się w sklep?" - często to słyszę odkąd pierwszy raz się w to bawiliśmy. A potem: "Ja będę kupować, a ty sprzedawać". Nasza zabawa w sklep wygląda tak, że dzieci pracując w parach kupują i sprzedają sobie wzajemnie różne przedmioty - w zależności od tego, czego akurat się uczymy. Jak organizujemy pary? W sali, w której uczę ławki dzieci ustawione są po trzy obok siebie, w taki sposób że tworzą się dłuższe rzędy. Zwykle proszę, aby dzieci z pierwszego rzędu odwróciły się do dzieci z drugiego rzędu, a dzieci z trzeciego do dzieci z czwartego itd. Czasem okazuje się, że zostanie ktoś bez pary, to zwykle, aby nie było mu przykro, dołącza się do wybranej przez siebie dwójki. Gdy pary są już gotowe, to każdy uczeń rozkłada przed sobą mini obrazki wycięte wcześniej ze środka ćwiczeń (w Bugs Team 1 są takie do każdego unitu, a w Tiger& Friends 1 są także dodatkowo karty z napisami).



Bugs Team 1 unit 2


Tiger&Friends 1 unit 2


Dzieci ustalają między sobą jaką rolę chwilowo pełnią: osoby kupującej czy sprzedającego. Wtedy zaczyna się zabawa.

Kupujący: Can I have a robot?
Sprzedający (podając swój obrazek z robotem): Here you are.


Bugs Team 1 unit 5


Po zakupie wszystkich produktów uczniowie zamieniają się rolami. Dzięki tej zabawie nie tylko zapamiętają zwrot: "Can I have...?" i "Here you are", ale także utrwalą słownictwo z unitu. Zabawa ta świetnie sprawdza się również przy nauce słownictwa związanego z jedzeniem (Bugs Team 1 unit 5).


W materiałach dołączonych do zeszytu ćwiczeń Tiger&Friends 1 mamy do wycięcia i sklejenia koszyk na zakupy. Dzięki niemu zakupy uczniów będą jeszcze bardziej atrakcyjne :)




Memory z mini-kartami


Te małe wersje flashcards wycięte ze środka ćwiczeń świetnie nadają się także do utrwalenia innych struktur, takich jak np. I'm a zebra. I can run (Bugs Team 1 unit 4) lub It's a nose. I smell with my nose (Bugs Team 1 unit 3). Do gry potrzebne są dwa zestawy kart. Dzieci siadają w parach lub trójkach i odsłaniają po dwie karty. Za każdym razem nie tylko nazywają to co widzą, ale także dopowiadają drugie zdanie (jak wspomniałam wcześniej). Dzięki temu utrwalą słówka z danego działu, ale przede wszystkim nauczą się używać je w zdaniach.


Bugs Team 1 unit 4


Ankieta


Ta aktywność świetnie sprawdziła się wśród moich pierwszaków, choć trzeba przyznać, że przerysowanie z tablicy kilku przecinających się linii, czyli szablonu ankiety było dla nich wyzwaniem :) Lubię ich uczyć samodzielności i rzucać trochę na głęboką wodę, bo to przynosi niezłe efekty - w tej chwili ilość pytań o to czym rysować w ćwiczeniach, o kolor kredki czy o stronę w ćwiczeniach zmniejszyły się przynajmniej o połowę ;)

W ankiecie pionowo dzieci rysują lub wpisują nazwy produktów spożywczych, natomiast poziomo - imiona wybranych przez siebie kolegów. Następnie poruszając się swobodnie po klasie podchodzą do wybranych przez siebie uczniów, odpytują i wpisują odpowiedzi do ankiety (może być yes i no lub ptaszek i krzyżyk). Pytanie, które zadają to: "Do you like ... ?", a odpowiedź: "Yes, I do" lub "No, I don't".

Po zadaniu przykładowo 6 pytań pięciu kolegom sprawi, że uczniowie już nigdy nie zapomną tego pytania.




Innym pytaniem, które można utrwalić dzięki ankiecie jest np. "Have you got ...?" i zamiast nazw jedzenia uczniowie mogą narysować lub zapisać nazwy zabawek (Bugs Team1 unit 2). Dodatkowo można przećwiczyć przymiotniki: old, new, small, big zadając pytania typu: "Have you got a new robot?"





Narysuj i zapytaj


To kolejne ćwiczenie, dzięki któremu możemy przećwiczyć różne pytania i odpowiadanie na nie. Aby je wykonać, dzieci najpierw muszą przygotować swoje materiały. Wydawnictwo Macmillan oferuje dla nauczycieli dodatkowe materiały do kopiowania (Staffroom) i ja czasami z nich korzystam, jak na zdjęciu poniżej, ale równie dobrze uczniowie mogą sami narysować to, czego potrzebujemy.

Każdy z uczniów otrzymuje dwa talerze papierowe (można ich poprosić o przyniesienie talerzyków z domu) lub zwykłą kartkę papieru. Na jednym talerzyku (lub po jednej stronie kartki) dzieci zapisują np. "I like", a na drugim (lub po drugiej stronie kartki) -  "I don't like". Następnie uczniowie rysują lub przyklejają obrazki w odpowiednim miejscu, w zależności od tego, czy lubią dany produkt, czy nie. W kolejnym etapie zadania uczniowie siadają wygodnie na dywanie w parach, zadają sobie pytanie: "Do you like ...?" i odpowiadają według tego, co mają na swoich talerzach (kartkach). W ramach tego samego zadania uczniowie mogą zadawać sobie pytanie: "What do you like?" i odpowiadać: "I like ...".






Tak jak w poprzednim pomyśle, tak i tutaj możemy użyć innych struktur, które chcemy przećwiczyć z uczniami.



Zagadki


W Bugs Team 1 unit 6 uczniowie uczą się nazw członków rodziny oraz opisywania ich wyglądu używając struktury "She's got / He's got ... hair and ...eyes". Zwykle gdy wchodzę z uczniami w temat rodziny, to proszę o to, aby dzieci przyniosły zdjęcia rodzinne. Podkreślam przy tym, że nie musi być na nich cała rodzina, ale im więcej osób, tym lepiej. Gdy mamy już zdjęcia, to najpierw wyświetlam moje i opowiadam uczniom kto na nich jest zaczynając od zdania "This is my family...". Dzieci są zachwycone, dopytują ile lat mają moi synowie i gdzie chodzą do szkoły. Następnie proszę ochotników o to, aby wyszli na środek i zaprezentowali swoje zdjęcia opowiadając kto na nich jest. Zapominalscy w tym czasie rysują swoje rodziny.

Nadszedł czas na zagadki. Dzielimy dzieci na pary lub małe grupki 3-4 osobowe. Jedno dziecko z grupy kładzie na środku swoje zdjęcia, wybiera w myślach jednego członka rodziny i nie wskazuje go, a tylko opisuje używając "She's got ..." lub "He's got...". Zadaniem reszty jest odgadnięcie, o którą osobę ze zdjęcia chodzi. Jeśli zgadną, uczeń który zadawał zagadkę mówi np: "Yes, this is my brother." Następnie ktoś inny z grupy wykłada zdjęcia i opisuje jednego członka rodziny.




Aby jeszcze lepiej wyćwiczyć używanie tej konstrukcji polecam kolejną aktywność. 5-6 ochotników zapraszam na środek. Najpierw ja (a później ktoś z pozostałych uczniów) wybieram w myślach jednego ucznia spośród tych, którzy stoją na środku i opisuję go na głos. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie o kogo mi chodzi. Po trzech, czterech osobach wymieniamy tych, którzy już byli i zabawa toczy się dalej. Dzięki temu dodatkowo uczniowie nie będą mieć problemów z rozróżnieniem "he" od "she".


Na koniec chciałabym jeszcze napisać Wam moją receptę na skuteczne zadania uczące dzieci mówić (nie mylić z: wymieniać słówka):


  • od samego początku zachęcaj uczniów do używania słówek w zdaniach
  • praca w parach lub grupach to podstawa
  • nawiązuj do życia i doświadczenia uczniów
  • śpiewaj z uczniami na potęgę - w piosenkach jest mnóstwo fraz i zdań, które można potem "przenieść" na zadania komunikacyjne (wydawnictwo Macmillan wzbogaciło swoje piosenki w "guided singing", dzięki czemu uczniowie uczą się piosenek jeszcze szybciej)
  • pozwól uczniom wyjść z ławek
  • chodź po sali i dyskretnie kontroluj, podpowiadaj i pomagaj


Skorzystacie z tych pomysłów? Który podoba Wam się najbardziej?
Nie zapomnijcie zostawić komentarza :)
I have who has i Taboo 2w1. Wyposażenie kuchni i gotowanie

lutego 24, 2020

I have who has i Taboo 2w1. Wyposażenie kuchni i gotowanie


Właśnie zdałam sobie sprawę, że nie publikowałam tutaj na blogu już bardzo dawno, bo ostatni wis był ponad miesiąc temu.To niezwyczajnie długa przerwa jak na mnie. Obiecuję poprawę dzieląc się z Wami kolejną grą z serii I have who has i Taboo 2 w 1. Tym razem na tapecie wyposażenie kuchni (sztućce, naczynia itd.) oraz sposoby przygotowywania potraw (siekanie, gotowanie, smażenie itd.). Zestaw stworzyłam dla moich 6 klasistów, którzy pracują na podręczniku Brainy 6, ale z pewnością przyda się również tym, którzy nie używają tej książki.

Jak grać?


Rozdajemy karty uczniom, a rozpoczyna ten, który posiada kartę z napisem Start wykładając ją na środek i mówiąc: Who has a knife?




Uczniowie sprawdzają na swoich kartach słowa po napisie I have... Wśród kart jest tylko jedna, na której znajdują się słówka "opisujące" nóż. Uczeń, który ją wyłoży ma za zadanie stworzyć krótką definicję z użyciem tych słów lub w bardziej zaawansowanej wersji - tak zdefiniować zmywarkę, aby właśnie uniknąć ich użycia. Gra toczy się w ten sam sposób aż do końca, czyli słowa Finish.

Dzięki tej grze uczniowie nie tylko utrwalą słownictwo dotyczące wyposażenia kuchni i gotowania, ale także poćwiczą tworzenie zdań i definicji.

Jeśli spodobała Wam się ta wersja gry, to może przydatne okaże się również I have who has i Taboo 2w1 Wyposażenie domu.

Grę I have who has Wyposażenie domu możecie pobrać klikając na grafikę poniżej:

Na koniec chciałabym Was zaprosić na drugą już edycję szkolenia dla nauczycieli języków obcych WOW Tools For Teachers. Wraz z Kasią Choroszy (autorką wspaniałego bloga Angielski Zawodowo) uczymy jak tworzyć własne materiały edukacyjne dostosowane do swoich uczniów - od podstaw, aż po wydrukowanie i zalaminowanie :) Wszystkie informacje oraz zapisy TUTAJ



Nie zapomnijcie zostawić komentarza :)



Copyright © mini english blog , Blogger