marca 26, 2018

Wielkanoc z Edpuzzle. Video quiz z baaaardzo prostymi pytaniami.

Wielkanoc z Edpuzzle. Video quiz z baaaardzo prostymi pytaniami.

marca 26, 2018

Wielkanoc z Edpuzzle. Video quiz z baaaardzo prostymi pytaniami.

Święta już za rogiem, a ja w ferworze przygotowań - tych nauczycielskich oczywiście :) W dzisiejszym króciutkim wpisie znajdziecie inspiracje na zajęcia dla różnych grup wiekowych, a także małą perełkę dla uczniów klas czwartych lub piątych.



Dla najmłodszych już wszystko mam. Będzie piosenka "B-U-N-N-Y", o której pisałam tutaj i będzie też druga piosenka "Five little bunnies" wraz historyjką na niej opartą, a którą możecie pobrać tutaj. Będziemy też grać w królikowe memo od Pomysły przy tablicy, które z okazji Świąt pochowam pod super talerze ze sklepu Flying Tiger Copenhagen. Z nieco starszymi dziećmi zrobimy QR codes Easter Egg Hunt Domino, które również możecie pobrać z bloga Pomysły przy tablicy, a wszystko uwieńczymy zrobieniem króliko-kubków na fiszki z świątecznym słownictwem. Na zajęciach z najstarszymi z pewnością skorzystam z pomysłów od Justyny Mak wszystkiej znanej jako Mrs Poppy ;)

 

Ale co dla moich 4-klasistów? Tu pojawia się problem, ponieważ nie chcą być już traktowani jak dzieci, ale nie radzą sobie z zadaniami dla nastolatków. Postanowiłam poeksperymentować i przygotować dla nich video quiz na Edpuzzle, tym bardziej, że mam to szczęście, że na zajęciach mamy dostęp do komputerów. Oczywiście najpierw przypomnimy sobie słownictwo, a potem podzielimy się na dwie grupy: jedna będzie układać wspomniane wyżej Qr codes domino, a druga zasiądzie do komputerów. Ta grupa, która będzie pracować na QR kodach da sobie świetnie radę, ponieważ już są doświadczeni w tym temacie, a ja będę mogła skupić się na ewentualnej pomocy komputerowcom. Myślę, że skoro to ich pierwszy raz, to dobrze będzie, gdy będą pracować w parach, czyli dwie osoby na jeden komputer. Zobaczymy czy się uda :) Dam Wam znać jak poszło :)

Jeśli chcecie skorzystać z tego video quizu to dzielę się z wami linkiem do niego: Edpuzzle Quiz. Oparty jest on na filmie "This is Britain Easter". Nie będę się rozpisywać jak używać Edpuzzle, ponieważ o tym możecie przeczytać w moim szczegółowym wpisie tutaj. Zachęcam Was do skorzystania, ponieważ to nie jest takie skomplikowane, na jakie wygląda! Uczniowie nie muszą się nigdzie logować, a mogą odpowiadać na pytania. Wprawdzie ich progres nie będzie nigdzie zapisany, więc nie będziecie mogli monitorować ich odpowiedzi, ale od razu po udzieleniu odpowiedzi dostaną feedback. Ja na razie tak zrobię: nie będę tworzyć dla uczniów klasy, a oni nie będą zakładać kont. Jeśli się sprawdzi z tą grupą wiekową, to będziemy robić to częściej i wtedy z pewnością pomogę założyć im konta. Chcę najpierw zobaczyć jak to będzie wyglądało w praktyce :)

Tak wygląda quiz. Dodam tylko, że pytania są baaaardzo proste, ponieważ zależy mi na tym, aby uczniowie sobie poradzili i pozytywnie nastawili się do tego typu zadań.



Post miał być krótki, a wyszło jak wyszło :) Jeśli macie pytania lub potrzebujecie pomocy, to dajcie znać. A jeśli skorzystacie, to podzielcie się wrażeniami.

Edit: Miałam dać znać jak poszło. Było świetnie! Czwartoklasiści poradzili sobie wspaniale, a ich komentarze i ocena zadania były bardzo pozytywne. W skrócie: chcą więcej :)
W ramach dalszych eksperymentów zrobiłam ten quiz z moimi trzecioklasistami, z tym, że tym razem wyświetliłam video quiz na ścianie, a dzieci wskazywały odpowiedzi podnosząc karteczki. Mieli trzy różne kolory, które dodatkowo podpisali literkami a, b i c (choć w samym quizie nie ma a, b, c, tylko po prostu trzy możliwe odpowiedzi, ale nam w ten sposób było łatwiej je odróżnić). 3 klasa również pokochała Edpuzzle :)


marca 24, 2018

"Five little bunnies" song and story

"Five little bunnies" song and story

marca 24, 2018

"Five little bunnies" song and story


Dziś wpis krótki, lecz treściwy :) Przychodzę do Was z książeczką opartą na piosence "Five little bunnies" od The Kiboomers. Zapraszam Was więc do przeczytania moich pomysłów na ta piosenkę i pobrania książeczki.


Oto piosenka, o której mowa:



I kilka sposobów na jej wykorzystanie:
1. Najczęściej wprowadzam piosenkę używając po prostu króliczków. Kiedyś to były wycięte z papieru króliczki naklejone na patyczki laryngologiczne. Ostatnio zrobiłam sobie króliki z kubków od Flying Tiger Copenhagen,a pisałam o tym tutaj




2. Wybieram pięcioro dzieci, które będą udawać króliczki z piosenki skacząc w środku kółka. Śpiewamy razem, a gdy przychodzi pora na to, aby jeden królik "odskoczył", to wskazuję, które to ma być dziecko śpiewając: "And one little Ania hopped away". Ania siada z nami do kółka, a reszta skacze dalej.

3. Ta piosenka świetnie się też sprawdza jako "piosenka paluszkowa" (mamy 5 palców i 5 królików). Dobrym pomysłem jest zrobienie z dziećmi królików zakładanych na palce, ale ja najczęściej rysuję dzieciom na palcach oczka i noski, tak by wyglądały jak króliki. Dzieci, zwłaszcza te najmłodsze, bardzo skupiają się na chowaniu odpowiedniej ilości palców, więc tym lepiej dla nas ;)

4. I na koniec zostawiłam najlepsze, ponieważ w programie Canva, a z pomocą grafik z Freepik, stworzyłam dla Was, prostą i krótką książeczkę opartą na tej właśnie piosence.



Pobrać ją możecie klikając na tego uroczego króliczka poniżej :)Wydrukuj na A4, zalaminuj, zrób dziurki i przewiąż wstążką - będzie Ci służyć baaardzo długo :)

https://drive.google.com/file/d/1-LRvGmXacS-KuMxiwRPArH68MWI7alce/view?usp=sharing


 Jeśli macie jeszcze jakieś swoje sposoby na wykorzystanie tej piosenki dajcie znać!


marca 20, 2018

And BUNNY is his name - oh!

And BUNNY is his name - oh!

marca 20, 2018

And BUNNY is his name - oh!

Jak to mówią: potrzeba matką wynalazku :) Wprawdzie można było łatwiej: wyciąć jajka z bloku technicznego i podpisać, ale Canva proponuje piękne i w dodatku darmowe wzory jajek, a dłubanie w Canvie sprawia mi tyle radości ;) Tak więc, są - pisanki pasujące do piosenki "B-U-N-N-Y" The Kiboomers, a Was zapraszam do przeczytania co można z nimi zrobić podczas zajęć z przedszkolakami i uczniami klas 1-3.




Pewnie spora część z Was zna tą piosenkę, a jeśli ktoś jej jeszcze nie zna, to warto umieścić ją w swoim świątecznym repertuarze :



Jest przesłodka, łatwo wpadająca w ucho i uczy sporo słówek (tych dotyczących budowy ciała króliczka), literowania oraz ... koncentracji. Jest to jedna z piosenek typu "B-I-N-G-O" Super Simple Songs, podczas których trzeba się skupić, aby klaskać nie tylko w odpowiednim rytmie, ale także w odpowiednim momencie.

REFREN
Zacznijmy od refrenu, czyli literowania słowa "BUNNY". My śpiewamy go zwykle w ten sposób, że rozkładam na dywanie przed dziećmi literki przedstawiające napis BUNNY, każdą z nich na osobnej kartce. Za pierwszym razem gdy śpiewamy literujemy cały napis, a ja pokazuję dzieciom literki. Za drugim śpiewaniem znika literka "B" (zabieram ją), a zamiast tego klaszczemy raz w dłonie. Za każdym kolejnym śpiewaniem znika kolejna literka i klaszczemy tyle razy, ile literek zniknęło, aż w końcu znikają wszystkie literki,a my już tylko klaszczemy w rytm piosenki. Aby było bardziej świątecznie, przygotowałam literki na kolorowych jajkach (do pobrania tutaj: DOWNLOAD), które zalaminowałam i dodatkowo przykleiłam taśmą dwustronną na patyczki laryngologiczne, aby łatwiej było je trzymać.





Gdy wprowadzam tą piosenkę, to zwykle to ja pokazuję i chowam literki, ale z czasem, aby nam się "nie nudziło" podczas śpiewania, rozdaję dzieciom literki. Ich zadaniem jest podnieść do góry jajeczko z literką, która aktualnie jest przez nas śpiewana. Wymaga to dużego skupienia, ale dzieci bardzo się starają, żeby zdążyć. Na początku oczywiście pomagam wskazując osoby, które zaspały, ale trening czyni mistrza i po kilku razach śmigają bez mojej pomocy :) Czasami jeszcze bardziej komplikuję sytuację (zwłaszcza w starszych grupach) i rozdaję dwa lub trzy komplety literek. Jest sporo zamieszania, ale wtedy wszyscy mają możliwość wzięcia udziału w zabawie.

Kolejnym sposobem na uniknięcie "znudzenia się" piosenką jest wprowadzenie innych czynności zamiast klaskania. Wprowadzimy i  przećwiczymy wtedy nowe słownictwo, a dzieci rozruszają się trochę. I tak możemy kiwać rytmicznie głowami, klepać się w uda, tupać, uderzać rękami w podłogę, pstrykać palcami (dla wprawionych), mrugać oczami, skakać, klaskać w dłonie sąsiada i co tylko Wam wyobraźnia lub dzieci podpowiedzą :)

ZWROTKA
Jeśli chodzi o zwrotkę, to jest ona tylko jedna i powtarzana za każdym razem tak samo. Można tekst pokazać na sobie, czyli wskazać na nos, zrobić ze swoich dłoni floppy ears i udawać, że ma się ogonek, ale pomyślałam, że przydałby się tutaj też jakiś króliczek, na którym można wszystko pokazać. Nie mam dla Was króliczka do wydrukowania, bo takich pełno w Internecie, ale chętnie pokażę Wam jakiego króliczka zrobiłam sobie w 5 minut.



W sklepie Flying Tiger Copenhagen kupiłam kubeczki z twarzami króliczków (były też kurczątka). Klejem na gorąco dokleiłam do nich papierowe uszka oraz różowy pompon, ponieważ w piosence królik ma różowy nosek. Ogonka na zdjęciu nie widzicie, ale zapewniam, że jest - był już fabrycznie namalowany, a ja dokleiłam jeszcze pomponikowy fluffy tail:) Jeśli nie macie możliwości, żeby kupić takie kubeczki, to nie martwcie się. Wystarczy jakikolwiek kubek, który możecie obkleić odpowiadającym Wam kolorem i narysować na nim twarz królika i ogonek, a zamiast pompona można przykleić kulkę z papieru.


A Wy jakie piosenki będziecie śpiewać z uczniami? Podzielcie się, bo tego nigdy dosyć :)

marca 18, 2018

Kahoot Jumble. Sposób na ekspresową powtórkę dużej partii materiału.

Kahoot Jumble. Sposób na ekspresową powtórkę dużej partii materiału.

marca 18, 2018

Kahoot Jumble. Sposób na ekspresową powtórkę dużej partii materiału.

Nie wiem czy Wy też tak macie, ale ja od czasu do czasu "zafiksuję się" na coś i nie ma przeproś - dręczę tym uczniów przez jakiś czas. Ostatnio moją obsesją stały się powtórki. Od września uzbierało nam się sporo słownictwa i mimo, że pojawia się ono od czasu do czasu w różnych zadaniach i na bieżąco też przecież utrwalamy i powtarzamy, to łapię uczniów na tym, że nie pamiętają czegoś, co wcześniej świetnie umieli. I postanowiłam, że coś z tym trzeba zrobić, ale tak, by nie poświęcić temu kolejnych kilku lekcji. Z pomocą przyszedł mi stary dobry Kahoot, a właściwie jedna z jego opcji, czyli Jumble.




Dawno, dawno temu przeczytałam na blogu Anieli Tekieli (mojej bezustannej inspiracji) o końcoworocznych powtórkach z Kahoot (możecie o tym poczytać tutaj). Ten wpis zainspirował mnie do stworzenia Kahootów, które pozwolą w sposób ekspresowy powtórzyć słownictwo z kilku miesięcy. O co w tym chodzi? Jednym słowem: o kategoryzowanie, czyli o grupowanie słownictwa według kategorii do jakiej danej słowo należy.

Przy tworzeniu Kahoot Jumble, zamiast standardowego pytania, wpisujemy cztery kategorie słownictwa, np. family, clothes, school, personality. Z kolei w miejscu odpowiedzi wpisujemy cztery słowa - po jednym z każdej kategorii, w kolejności takiej, jak kategorie, czyli np. father, dress, glue stick, shy. Kahoot sam pomiesza nam kolejność występowania odpowiedzi w quizie, czyli utrudni zadanie uczniom. Można też zrobić na odwrót: w pytaniu umieścić konkretne słownictwo,a w odpowiedziach kategorie. Zadaniem uczniów jest poprzestawianie słów w takiej kolejności, w jakiej zapisane przez nauczyciela zostały kategorie, które wyświetlają im się na miejscu pytania.

Aniela zachęca do obudowania tego zadania innymi ćwiczeniami - i ja jestem tego zdania. Lekcję powtórkową można zacząć od wypisania wszystkich kategorii, które zostały umieszczone w quizie. Można to zrobić na tablicy lub poprosić uczniów, aby zrobili to na kartkach. Całą grupą lub w parach uczniowie wypisują tyle słów, ile pamiętają - na zasadzie burzy mózgów. Ja robię też tak, że po każdym dziale, jakiejś większej partii materiału rozdaje uczniom małe karteczki z przerobionym słownictwem w języku polskim. Podpisują je po angielsku na drugiej stronie i wkładają do swoich kopert. Robi się z tego bank słownictwa. Można użyć teraz tych karteczek do kategoryzowania - uczniowie przydzielają słownictwo do danych kategorii, np. rozkładając na kupki. Lubię, gdy robią to w grupkach lub parach, ponieważ pomagają sobie wtedy wzajemnie i wymieniają się wiedzą :)

W ten sposób udało mi się powtórzyć słownictwo w klasie 2, 3 i 4, a w planach mam jeszcze klasę 1 i 7 :) Jeśli chcecie, możecie skorzystać z moich Kahootów. Klasy 2 i 3 pracują na Incredible English 2 i 3, natomiast klasa 4 - na podręczniku Brainy (ale poszerzaliśmy odrobinę słownictwo):

Jumble Kahoot 2 klasa
Jumble Kahoot 3 klasa
Jumble Kahoot 4 klasa

Częstujcie się:)
Uczniowie byli naprawdę zachwyceni, a dla mnie najważniejsze było to, że pracowali w niesamowitym skupieniu i nawet ci, którzy często na zwykłym Kahoocie klikają na czas, bez głębszego zastanowienia się (pewnie też to znacie), tutaj zastanawiali się, kombinowali i starali się odpowiedzieć prawidłowo. Celowo też ustawiłam czas na 60 lub 90 sekund, żeby nie czuli presji czasu i każdy miał szansę zdążyć z odpowiedzią.
Jeśli macie jakieś pytania, lub jesteście początkującymi Kahooterami (Kahootowcami??) i potrzebujecie bardziej szczegółowej instrukcji, to dajcie znać, a opiszę to dla Was krok po kroku, tak jak w przypadku Edpuzzle.

Aaaa i jeszcze jedno. Ja mam to szczęście, że podczas zajęć mam dostęp do komputerów, ale rozumiem, że nie każdy tak ma. Dlatego zachęcam do poczytania wpisu Anieli o papierowym Kahoot tutaj.


marca 14, 2018

Dzień Świętego Patryka. W poszukiwaniu ukrytego skarbu.

Dzień Świętego Patryka. W poszukiwaniu ukrytego skarbu.

marca 14, 2018

Dzień Świętego Patryka. W poszukiwaniu ukrytego skarbu.


Dzień Świętego Patryka tuż tuż i pewnie wszyscy są już do niego przygotowani. Niestety ja zostawiłam sobie przygotowania na ostatnią chwilę. W tym roku nie miałam tworzyć już nic dodatkowego, ponieważ blogi pękają w szwach od cudownych kart i pomysłów, a i ja też mam coś w swoich zasobach z poprzednich lat. I tak, ze starszymi uczniami mam w planach to i to, a z najmłodszymi piosenki i zabawy z flashcards. Ale pojawiło się pytanie: co w klasach 1-3? I tak na szybko i w ostatniej chwili postanowiłam przygotować zabawę w poszukiwanie ukrytego skarbu ...

Bardzo spodobała mi się zabawa Winter Hunt, którą całkiem niedawno stworzyła Paulina prowadząca bloga AngSchool (cudowną grę Pauliny możecie pobrać tutaj). Byłam nią zachwycona, ponieważ sama często robię takie poszukiwania z QR kodami moim uczniom, zwłaszcza gdy przerabiamy prepositions of place i przedmioty w pomieszczeniach, ale zawsze robiłam to na szybko, bez pięknych obrazków i całej tej tajemniczej oprawy. Postanowiłam, że tym razem się bardziej przyłożę :) Na wzór Winter Hunt stworzyłam Irish Hunt, ze słownictwem dotyczącym Dnia Świętego Patryka:





To jest jeden komplet obrazków. Jak widzicie ramka na nich jest koloru zielonego. Drugi komplet obrazków (tych samych, ale w innej kolejności) ma ramkę pomarańczową. Ja prawdopodobnie wydrukuję je na kolorowym papierze, tak, aby łatwiej było uczniom znaleźć kolor ich drużyny. 

Przed zajęciami szybciutko schowam oba komplety kart, z wyjątkiem tych z napisem START. Uczniów podzielę na dwie drużyny: zieloną i pomarańczową. Każda z drużyn ma za zadanie odszukać karty w swoim kolorze. Na każdej z kart jest QR kod wskazujący, który obrazek powinien być następny. Uczniowie odczytują kody i zapisują słowa na kartach pracy. Gdy uzupełnią już całą kartę, muszą odczytać tajemnicze hasło, które wskaże uczniom gdzie leprechaun schował swój garnek złota. Jako hasło ustaliłam: "Under the desk", ponieważ pomyślałam, że będzie ono uniwersalne dla każdego, kto będzie chciał wykorzystać te karty. I oczywiście ukryję pod biurkiem metalową doniczkę wypełnioną cukierkami i zrobię to wtedy, gdy dzieci przestaną biegać w letargu i poszukiwać obrazków - żeby nie odkryli skarbu zbyt wcześnie:)

Gdyby okazało się, że wasza grupa jest duża i potrzebujecie więcej drużyn, to bez problemu możecie wszystko wydrukować na innym kolorze. W ten sposób nic nikomu się nie pomyli.




I nie zapomnijcie na początku poszukiwań opowiedzieć uczniom o tym kim jest ten skrzat i o co chodzi z tym złotem. Możecie im też opowiedzieć, że go spotkaliście lub zostawił Wam wiadomość jak odnaleźć skarb i to on zostawił te wskazówki :)

Obrazki z kodami oraz karty pracy dla dwóch drużyn możecie pobrać klikając na skrzata poniżej:

https://drive.google.com/file/d/12d1KVSJPy7-jZUB914INIcB2wTuJ9gYp/view?usp=sharing

Jeśli uważacie, że jest taka potrzeba, to powtórzcie z uczniami słownictwo zanim zaczniecie poszukiwania - będzie im łatwiej!

Mam nadzieję, że wszystko będzie działało jak trzeba. gdybyście znaleźli jakieś błędy, to dajcie znać, a szybko poprawię.
Życzę Wam udanej zabawy!



marca 11, 2018

Narzędzia nauczyciela. Edpuzzle krok po kroku.

Narzędzia nauczyciela. Edpuzzle krok po kroku.

marca 11, 2018

Narzędzia nauczyciela. Edpuzzle krok po kroku.

 Dziś pierwszy wpis z serii "Narzędzia nauczyciela" i na tapecie Edpuzzle. To wspaniałe narzędzie do tworzenia interaktywnych video quizów. Nie jest to moje najnowsze odkrycie, ale zwyczajnie o nim zapomniałam i dawno go nie używałam. Odkryłam go na nowo przy okazji szukania czegoś do tworzenia zadań na słuchanie dla mojej grupki siódmoklasistów i na nowo też się w nim zakochałam :) A co sprawiło, że Edpuzzle wzbudził we mnie takie gorące uczucia? O tym, a także o tym jak stworzyć takie video krok po kroku i jak wykorzystać je podczas zajęć przeczytacie poniżej.




 Na Edpuzzle można się zarejestrować standardowo, zalogować używając konta na Gmail lub tego na Edmodo. Następnie zostaną zaproponowane nam dwie wersje: dla nauczyciela i dla ucznia. Oczywiście wybieramy tą pierwszą, a Waszym oczom ukaże się taki oto widok:




Jak widzicie, ja już tutaj mam przygotowany jeden filmik o Dniu Świętego Patryka, o którym możecie poczytać tutaj. Ale jeśli nie tworzyliście jeszcze w Edpuzzle, to w tym miejscu po prostu będzie pusto. Teraz nadeszła pora, aby znaleźć video, które nam odpowiada. Kliknijcie w przycisk Search z lupką i zostaniecie przekierowani na taką oto stronę:





Po lewej stronie znajduje się lista kanałów, z którym możemy czerpać. Macie tutaj YouTube, TED Talks, National Geographic, Khan Academy i wiele wiele innych. Możecie tez wgrać swoje własne video. Gdy wybierzecie jakiś kanał, pojawi się pole do wyszukiwania. Tutaj możecie też wkleić link URL konkretnego filmu, który już wcześniej sobie znaleźliście i chcecie wykorzystać. Na długiej liście kanałów znajduje się też baza Edpuzzle z filmikami przygotowanymi przez innych nauczycieli, gotowymi do użycia. Wystarczy tylko najechać na dane video, kliknąć Copy i dany Edpuzzle zostanie dodany do Twojego konta. Popróbujcie, klikajcie i szukajcie tego, co Was interesuje :)

Powiedzmy, że znaleźliście już video, które Wam odpowiada. Klikacie i możecie je obejrzeć, użyć do tworzenia swojego własnego video (klikacie na Use it) lub skopiować (Copy). Wygląda to tak:




Gdy naciśniecie Use it, przejdziecie do edycji danego filmiku. Na samej górze zobaczycie cztery znaczki: nożyczki, mikrofon, głośnik i pytajnik.
Nie zawsze chcemy skorzystać z całego filmu, bo albo jest za długi, albo na przykład ma zbyt długi wstęp czy zakończenie. I tutaj z pomocą przychodzą nam nożyczki :) Na zdjęciu poniżej zaznaczyłam na fioletowo suwaki, którymi "tniemy" film tak, jak nam to odpowiada. Wystarczy je przesunąć. Aby było łatwo znaleźć miejsce gdzie chcemy uciąć film, przy drugim suwaku, na końcu filmu znajduje się znaczek nożyczek, a przy nim dwa wskaźniki czasu, które pomogą Wam precyzyjnie ustawić suwaki, w tym miejscu, w którym chcecie obciąć film. Zaznaczyłam to na poniższym zdjęciu strzałką.




Jeśli nie chcemy skracać filmu, możemy od razu przejść do kolejnej funkcji. Mikrofon pozwoli Wam na dodanie do filmu swojego głosu podczas trwania filmu. Do czego się to może przydać? Na przykład wtedy, gdy obraz nam się podoba, ale już ścieżka dźwiękowa - nie, bo na przykład użyty został zbyt trudny język, lub naszym zdaniem to, co mówi lektor nie jest wystarczające. Jeśli chcecie nagrać swoją ścieżkę dźwiękową, wystarczy kliknąć w mikrofon pod filmem i nagrywać. Jednak najpierw Edpuzzle poprosi Was o zgodę na nagrywanie. W każdej chwili nagrywania możecie włączyć pauzę i odsłuchać to, co do tej pory nagraliście. Ważne jest, aby pamiętać, że Wasze nagranie nie zapisze się dopóki nie nagracie ścieżki do całego video.

Kolejna funkcja, to nagrywanie notatek głosowych. Dzięki temu, że klikniemy w głośnik, a potem na żółty mikrofon pod filmem możemy nagrać na przykład przywitanie, wstęp, instrukcje czy podsumowanie. Możecie dodać tyle notatek głosowych ile chcecie.

Naciskając na pytajnik możemy dodać do naszego video pytania, które z kolei dadzą nam możliwość sprawdzenia czy nasi uczniowie zrozumieli to, co obejrzeli i wysłuchali. Pytań może być nieskończenie wiele - ich ilość zależy od Was. Po prawej stronie zobaczycie okienko z zielonymi kwadracikami i różnymi oznaczeniami na nich (na zdjęciu poniżej zakreśliłam je na fioletowo) Oznaczenia te to nic innego jak rodzaje pytań: pytajnik to pytanie otwarte, drugi kwadracik - pytanie wielokrotnego wyboru, a chmurka komiksowa to pisemny komentarz. Pod każdym dodanym przez nas pytaniem klikamy przycisk Save na niebieskim polu.



 Gdy już ustawicie wszystkie pytania, klikacie Save i Finish w górnym prawym rogu. I to jest już prawie koniec Waszej pracy:) Teraz tylko pozostaje Wam podzielić się swoim interaktywnym filmem ze światem. Gdy klikniecie Finish, Waszym oczom ukaże się takie okienko:




Jak widzicie, ja mam już utworzone dwie klasy i mogłabym przypisać ten filmik do którejś z nich (wystarczy kliknąć), ale mogę też utworzyć nową klasę klikając na + Add class. Po wpisaniu nazwy klasy i naciśnięciu ptaszka obok zostanie utworzona nowa klasa, a filmik zostanie do niej automatycznie przypisany. Aby otrzymać link do filmiku należy kliknąć przycisk Share with anyone. Link ten można wysłać każdemu, kto chciałby użyć Twojego filmu i nie musi to być osoba, która ma konto na Edpuzzle, ponieważ każdy kto ma link może obejrzeć video i odpowiedzieć na zawarte w nim pytania. Taka osoba otrzyma też od razu po udzieleniu odpowiedzi informację zwrotną, ale jej progres nie zostanie nigdzie zapisany. Aby się tak stało, najlepiej jest zaprosić taką osobę do klasy, a można to zrobić naciskając na wybrana klasę z listy po lewej stronie, a następnie przycisk Invite more students w prawym górnym rogu:



Uczniowie mogą dołączyć do klasy poprzez użycie kodu lub linku:



I tak dotarliście do końca :) A właściwie to warto jeszcze dodać, że wszystko co stworzycie na Edpuzzle możecie znaleźć naciskając My Content obok lupki do wyszukiwania:




A teraz najważniejsze. Gdzie, jak i kiedy użyć Edpuzzle?

1. Jak dla mnie to świetne narzędzie do użycia podczas Flipped Classroom. Jeśli nie wiecie o co w tym chodzi, lub szukacie super treściwego tekstu na ten temat, to nie będę się wymądrzać, tylko odeślę Was do artykułu Justyny Mak, która świetnie opisała ideę i istotę Flipped Classroom tutaj

2. Taki interaktywny film możemy zadać jako zadanie domowe ustalając nawet termin ostateczny do wykonania zadania. Aby to zrobić klikamy w ikonę kalendarza:




Będziemy mogli sprawdzić czy uczeń je zrobił, ile razy oglądał dany fragment filmu i jakie dał odpowiedzi. Żeby to sprawdzić trzeba najpierw kliknąć na klasę do jakiej uczeń należy, a  potem na przycisk Progress i ukaże nam się lista uczniów danej klasy.  Po wybraniu danego ucznia zobaczymy jego video progress bar:




 Nad nim możecie zobaczyć mini legendę z tym w jaki sposób interpretować wyniki ucznia. Dla przykładu, na fioletowo zaznaczyłam fragment, który został przez ucznia obejrzany dwa razy. Dodatkowo pod spodem możecie zobaczyć wszystkie odpowiedzi ucznia na poszczególne pytania.

3. Wymyśliłam sobie, że zadanie na Edpuzzle można też z powodzeniem wykorzystać na lekcji. Na zajęciach indywidualnych nie ma problemu, natomiast pewnie zastanawiacie się jak to ugryźć na zajęciach grupowych. I tu przychodzi mi kilka możliwości do głowy. Wiem, że nie każdy ma dostęp do komputerów na zajęciach lub macie tylko ten jeden nauczycielski. Ale i na to jest rada. Możecie standardowo wyświetlić video na ekranie, jako wprowadzenie do tematu lekcji, przy czym odpowiedzi wpisuje lub zaznacza jeden z uczniów po tym jak zadecyduje grupa jaka odpowiedź będzie najlepsza. Możecie użyć takie video jako element lekcji zbudowanej metodą stacji. O co tu chodzi? To nic skomplikowanego. Dzielicie uczniów na mniejsze grupy, ewentualnie pary gdy grupa jest mała. Przygotowujecie kilka stacji, tj. miejsc w klasie z różnymi aktywnościami do wykonania. Aby wykonać zadanie, każda grupa ma za zadanie przejść wszystkie stacje. Czemu by nie wykorzystać Edpuzzle na jednej ze stacji? Uczniowie mogliby odsłuchiwać parami dzieląc się słuchawkami, lub zwyczajnie przez głośniki jeśli sala jest na tyle duża, że nie będą przeszkadzać innym grupom.

4. Najfajniejsze zachowałam na koniec :) A może uczniowie mogliby sami tworzyć takie interaktywne filmiki? Marzy mi się, że nagrają swoje własne filmy, a potem stworzą na ich podstawie quizy na Edpuzzle dla siebie nawzajem. Efektami na pewno się z Wami podzielę.

A Wy jakie macie pomysły na wykorzystanie Edpuzzle na zajęciach języka angielskiego? Podzielcie się w komentarzach!

Mam nadzieję, że ten wpis będzie dla Was przydatny. Kolejne tego typu przewodniki po narzędziach nauczyciela już niedługo. Jeśli macie jakieś pytania czy prośby, dajcie znać!
                                                 



Edit: Nowy Edpuzzle quiz, tym razem w tematyce wielkanocnej tutaj.
         Edpuzzle w tematyce Food dostępny tutaj.

marca 07, 2018

St. Patrick's Day z Edpuzzle i nie tylko...

St. Patrick's Day z Edpuzzle i nie tylko...

marca 07, 2018

St. Patrick's Day z Edpuzzle i nie tylko...



Lubię lekcje kulturowe, ponieważ nie tylko wprowadzają urozmaicenie w nasze "zwyczajne" lekcje, ale również mogą być doskonałym źródłem np. poznania nowego (lub przypomnienia znanego) słownictwa czy zagadnień gramatycznych. Podczas takich lekcji nauczyciele chętnie korzystają z różnego rodzaju filmików, które w ciekawy sposób wprowadzają temat i jednocześnie ćwiczą uszy uczniów, nie mówiąc o tym jak wspaniale realizują założenia podstawy programowej o użyciu autentycznych materiałów źródłowych podczas zajęć :)

Dziś chciałam się z Wami podzielić pomysłem na zajęcia do wykorzystania w Dniu Świętego Patryka. Przy użyciu narzędzia Edpuzzle i gotowego filmu z YouTube, stworzyłam interaktywne video. Podczas oglądania, uczniowie mają za zadanie odpowiedzieć na pytania bazujące na tym, co właśnie obejrzeli.
                      





Jak widzicie, Wy i Wasi uczniowie możecie obejrzeć ten film i odpowiedzieć w trakcie na pytania bez zakładania kont i logowania się. Jednak zachęcam Was gorąco do założenia kont nauczycielskich na Edpuzzle, ponieważ są zupełnie darmowe, a oferują dużo atrakcyjnych opcji. Poza tym, że sami będziecie mogli stworzyć takie zadania dla swoich uczniów, to moim skromnym zdaniem, najlepsze jest to, że możecie założyć swoim uczniom klasy, zadać taki film na przykład jako zadanie domowe i monitorować ich pracę w zaciszu swojego domu :) Zapisuje się wszystko: ile razy ktoś obejrzał filmik i jakie dał odpowiedzi. Dodatkowo, możecie zabezpieczyć takie video przed przesuwaniem do przodu podczas oglądania, a więc uczniowie nie będą mogli "oszukać" nas, że obejrzeli w całości, a tak naprawdę przewijali filmik do przodu, tak aby tylko odpowiedzieć na pytania.

Jeśli chcecie, to opiszę jak tworzy się takie interaktywne filmy w kolejnym poście, natomiast tutaj chciałam jeszcze napisać jak zamierzam wykorzystać to zadanie na swoich zajęciach. Samo zadanie z pewnością jest angażujące na wielu płaszczyznach, ale myślę, że można tu "wyciągnąć" coś jeszcze. W zależności od tego na jakim poziomie są uczniowie, można poprosić uczniów o to, aby w trakcie oglądania lub zaraz po wypisali jak najwięcej słów, które pojawiły się w filmie. I mogą od razu zapisywać je w podanych kategoriach, np. czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki lub słownictwo związane z symbolami Dnia Świętego Patryka i słownictwo służące do opowiadania historii Świętego Patryka. Gdyby uczniowie mieli problemy, możemy jeszcze raz wspólnie obejrzeć film, tym razem bez pytań (film dostępny na YouTube). Idąc dalej: może uczniowie znają więcej słownictwa związanego z tym świętem? W ten sposób damy im możliwość dodatkowej pracy i  przygotujemy ich do następnego zadania.

                                     



Na koniec (już obiecuję) będzie trochę czytania. Mam niezbyt długi tekst o Świętym Patryku (do pobrania tutaj - uprzedzam, że nie jest to szał ciał - ale może to też być każdy inny tekst, który macie), który potnę na kawałki i zadaniem uczniów będzie ułożyć go w całość i przykleić na dużą kartkę papieru. Może to być szary papier, brystol lub cokolwiek innego trochę większych rozmiarów. Możecie dodatkowo podrukować jakieś obrazki czy kolorowanki lub uczniowie mogą sami ozdobić plakat, tak, aby był atrakcyjny wizualnie. No i macie gotową gazetkę do klasy lub na korytarz :)

Jak Wam się podoba Dzień Świętego Patryka z Edpuzzle?
Będzie mi miło, gdy dacie znać!                                                                                      
Copyright © mini english blog , Blogger